APELDOORN - Wegener-dochter Interlanden Spreigroep in Apeldoorn start vanaf april van dit jaar met een eigen postbedrijf. Zij gaat daarmee de strijd aan met PTT Post.
De komende weken worden er 5600 postbestellers geworven die vanaf het tweede kwartaal worden ingezet om geadresseerde poststukken huis-aan-huis te bezorgen. Volgens directeur Rob Dekker van Interlanden Spreigroep is er twee jaar gewerkt aan het plan om met een eigen postbedrijf te komen. "Wij willen een aantal procenten van PTT Post afsnoepen", aldus Dekker. De naam van het postbedrijf wordt Interlanden Post. Volgens Dekker zijn er met de investering enkele miljoenen euro's gemoeid. Voorlopig worden er hoofdzakelijk business-to-consumer stukken bezorgd. Het gaat hierbij vooral om direct-mail-stukken en sponsored magazines.
Volgens Dekker is de haalbaarheid van zijn nieuwe onderneming gewaarborgd door de kracht van het bestaande distributie netwerk.
"Met onze ongeadresseerde poststukken hebben we een landelijke dekking. Er zijn ruim 25.000 bezorgers actief die wekelijks honderdduizenden huis-aan-huis-kranten en folders rondbrengen. Daarnaast is onze logistieke organisatie sterk ontwikkeld", aldus Dekker.
Op korte termijn start Interlanden Post met de werving van ruim 5600 postbestellers. De organisatie mikt onder andere op oudere scholieren, studenten en wao'ers. De postbodes krijgen waarschijnlijk een speciaal herkenbaar uniform aangemeten.
In Nederland worden er op jaarbasis 6,5 miljard geadresseerde poststukken geleverd. Ruim 60% daarvan is een vrijgegeven markt waarbinnen allerlei aanbieders mogen opereren. "We proberen daarvan een substantieel aandeel te veroveren", aldus Dekker.