De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Extra treinen voor
de Oranjefans

Van onze verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen trekken alles uit de kast om het komen en gaan van Oranjefans zaterdag op de koninklijke huwelijksdag goed te laten verlopen. De totale kosten van de voorbereiding en de extra inzet van personeel en materieel belopen ongeveer 1 miljoen euro.

De NS zal voor acht uur 's ochtends richting Amsterdam extra treinen inzetten vanuit Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Den Helder, Huizen, Amersfoort, Lelystad en Eindhoven. De rest van de dag geldt de gewone zaterdagsdienst, wel zijn de treinen langer. "Daardoor hebben we 30 tot 35 procent extra zitplaatsen", zegt een NS-woordvoerder. In totaal zet de NS tot 200 extra conducteurs en machinisten in.

De NS is bij de voorbereidingen uitgegaan van het verwachte bezoekersaantal van de gemeente Amsterdam. Die schat dat 140.000 tot 190.000 enthousiastelingen naar de hoofdstad komen om een glimp op te vangen van Willem-Alexander en Máxima. Volgens dezelfde schattingen komt eenderde tot de helft van die mensen met de trein.

Pieken

"Het aantal mensen is het probleem niet", zegt de woordvoeder. "Het is wel afwachten en cruciaal hoeveel mensen er in één keer tegelijk komen." Om ook grote pieken op te vangen, heeft de NS Amsterdam-Centraal zowel op de rails als qua perrons in geografische zones verdeeld. "De treinen kruisen elkaar zo min mogelijk. Als er dan wat misgaat, dan haal je de olievlekwerking eruit", legt de NS-man uit.

Ook rijdt het personeel voor de gelegenheid vrijwillig een rondje om de kerk. . Het personeel is de hele zaterdag dus gekoppeld aan dezelfde trein.

De treinen komen door de verdeling in geografische zones op andere perrons aan dan gebruikelijk. "Normaal rijden de treinen als het ware kriskras door elkaar, nu volgen ze een eigen spoor en komen ook gecoördineerd binnen." De tijdelijke aankomst- en vertrekperrons worden vanaf zaterdag op het Amsterdamse station met oranje borden aangegeven.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.