DEN HAAG - De administratieve rompslomp en bureaucratie in de zorgsector kosten de maatschappij jaarlijks 1 miljard euro. Maar liefst 300 miljoen euro wordt over de balk gesmeten door onnodig papierwerk, zoals enquêtes, recepten en machtigingen. Dit geld kan worden bespaard door meer te investeren in ict.
Deze conclusie trekt de commissie-De Beer, die in opdracht van minister Borst (Volksgezondheid) onderzoek deed naar de vele miljoenen die omgaan in de papierwinkel van ziekenhuizen en andere zorginstellingen.
Borst benadrukte dat niet alleen de extra kosten, maar ook de irritatie bij zorgpersoneel door de administratieve rompslomp haar een doorn in het oog is. "Vrijwel iedereen klaagt over de rijstebrijberg aan formulieren, enquêtes en andere papieren verplichtingen die dagelijks over ons worden uitgestort. Het houdt de mensen soms echt van het werk af", aldus de D66-bewindsvrouw.
De minister vindt dat bijvoorbeeld het papieren receptenverkeer tussen artsen en apothekers vandaag nog moet worden afgeschaft, omdat dit ook al elektronisch gebeurt. Verder moet er anders worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraars. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) laat weten dat de commissie-De Beer gelijk heeft.