AMSTERDAM - Het aantal chipkniptransacties per week is de miljoen gepasseerd. Maar de snelle stijging van het gebruik van de elektronische portemonnee is bij lange na niet genoeg om de door de banken gemaakte kosten te dekken.
Gijs Boudewijn, secretaris betalingsverkeer van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), noemt de stijging van het chipknipgebruik 'goed nieuws'. "Maar 1 miljoen transacties per week zijn niet voldoende om de tientallen miljoenen euro's die de banken hebben geïnvesteerd terug te verdienen."
Interpay, de organisatie die verantwoordelijk is voor het betalingsverkeer in Nederland, zegt dat tussen de 500 en 700 miljoen transacties nodig zijn om de exploitatiekosten van de banken te dekken.
De banken verdienen op verschillende manieren aan het gebruik van de chipknip. Allereerst betalen winkeliers 0,6% van het 'gechipte' bedrag aan Interpay. Die verdeelt dat vervolgens weer over de verschillende banken. In de toekomst moeten de ondernemers ook abonnementskosten voor het chipapparaat gaan betalen. Wanneer dat precies gaat gebeuren en hoe hoog die kosten dan bedragen, is nog niet bekend.
Daarnaast hebben de banken een rentevoordeel bij chipknipgebruik. Gechipte bedragen verlaten namelijk niet onmiddellijk de bank. Die gaan in een zogeheten float totdat de klant gebruik maakt van zijn chipknip. In de tussentijd kunnen de banken dus rente trekken van het in de float staande bedrag.
Met de introductie van de euro hebben de banken goede hoop dat de gewenste stijging van het aantal chipkniptransacties wordt verwezenlijkt. Zo hebben diverse gemeenten bij het europroof maken van de parkeermeters gekozen voor betaling met de chipknip of chipper.
De banken wijzen er overigens wel op dat dit de keuze is geweest van de individuele gemeenten.
Els Prins, secretaris betalingsverkeer van MKB-Nederland, heeft daar zo haar twijfels over. "Strikt genomen hebben de gemeenteraden besloten de chipknip in te zetten voor het parkeren. Maar zo'n beslissing komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. De banken hebben de gemeenten gewoon bewerkt."
Prins meent dat de banken op deze manier het gebruik van de elektronische portemonnee aanjagen. "Als mensen de chipknip gebruiken voor parkeren gaan ze hem ook gebruiken voor andere aankopen." Dit betekent volgens Prins dat de kosten voor winkeliers verder omhoog gaan. "Uiteindelijk merkt de consument hier natuurlijk ook wat van", legt zij uit. "Wanneer kosten voor een ondernemer omhoog gaan, stijgen de prijzen ook. "