De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 30 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  'Vliegtuigongelukken
door zwendel'

Van onze correspondent

   
 

ROME - Een illegale handel in oude defecte vliegtuigonderdelen is de afgelopen jaren waarschijnlijk de oorzaak geweest van meerdere grote ongelukken waarbij in totaal honderden dodelijke slachtoffers vielen.

Handel in oude onderdelen

De Italiaanse politie arresteerde begin deze week zes personen die ervan worden beschuldigd de veiligheid van het vliegverkeer in gevaar te hebben gebracht. Onder de gearresteerden zijn de leider van de Italiaanse maatschappij Panaviation en twee functionarissen van de Italiaanse vliegmaatschappij Meridiana. Ze zouden gestolen en gebruikte onderdelen van vliegtuigen met valse garantiebewijzen als nieuw hebben verkocht.

Interesse

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 31kb)
(Foto: REUTERS)
Het Italiaanse openbaar ministerie vermoedt dat defecte vliegtuigonderdelen van Panaviation zelfs aan de basis staan van het vliegtuigongeluk op 12 november 2001 in New York. Een vliegtuig van American Airlines stortte toen neer in de wijk Queens. Hierbij kwamen 265 mensen om het leven. De Amerikaanse FBI heeft dan ook bijzondere interesse in het Italiaanse onderzoek en heeft bij de Italiaanse autoriteiten aangedrongen op samenwerking.

Ook is de illegale handel in defecte vliegtuigonderdelen waarschijnlijk de oorzaak geweest van de crash van een Dornier 328 in februari 1999 in de zee bij Genua. Hierbij kwamen vier mensen om het leven. "We zijn alles aan het controleren. We hebben nu alle informatie om na te gaan of er een verband is", zei politiechef Anselmo Mocci tegenover het persbureau Reuters. In totaal zou het om tien ongelukken gaan, waaronder een crash bij Milaan in 1987.

Waarschuwing

De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben een waarschuwing doen uitgaan naar 167 landen over het potentiële gevaar dat de zwendel kan veroorzaken. De FBI werkt met de luchtvaartautoriteiten samen. "Het is een FBI-onderzoek en het enige wat ik kan zeggen is dat we met die autoriteiten samenwerken", aldus een woordvoerster van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten.

De afgelopen maanden hebben de Italiaanse autoriteiten meer dan 80.000 verdachte vliegtuigonderdelen in beslag genomen. De Italiaanse maatschappij Enac, die controle uitoefent op de veiligheid van vliegtuigen, wil nu controleren welke vliegmaatschappijen onderdelen van Panaviation hebben gekocht. De autoriteiten hebben gezegd dat er de komende dagen strenge controles moeten worden uitgeoefend op Italiaanse en buitenlandse vliegmaatschappijen die op de klantenlijst van Panaviation stonden.

De onderdelen zouden vooral door kleinere maatschappijen gekocht zijn die zo op de kosten zouden willen besparen. In totaal zou het om ruim 1.000 vliegtuigen kunnen gaan.

Het onderzoek naar de illegale handel in Italië begon 25 april 1995. Zes dieven waren toen met handgranaten en kalasjnikovs in de nacht het vliegveld van de stad Olbia in Sardinië binnengedrongen en hadden onderdelen van vliegtuigen gestolen. De autoriteiten ontdekten toen stap voor stap een illegale handel in deze onderdelen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 30 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.