AMSTERDAM - Regerend Europees toerwagenkampioen Peter Kox is tot wegkapitein van het Spyker Squadron benoemd dat op 15 juni aan de klassieke autorace 24 Uren van Le Mans gaat deelnemen. De Eindhovenaar heeft een tweejarig contract getekend met de Nederlandse autofabrikant die het stokoude merk weer nieuw leven heeft ingeblazen.
|
Peter Kox (midden) moet het droomproject van Spykers constructeur, Maarten de Bruijn (links), en directeur, Victor Muller, een mooi vervolg gaan geven op het asfalt.
|
Geen toekomst zonder verleden. Dat komt ondermeer tot uiting in de benaming van het fabrieksteam dat als Spyker Squadron wordt ingeschreven, wat herinneringen oproept aan het vliegtuigverleden van Spyker. Dat doet ook nog een propeller in het fabrieksembleem. Heden ten dage is de hoop gevestigd op een laagvlieger en wel de racewagen Spyker C8 Double 12-R, waarmee in Le Mans en vooruitlopend daarop in de Verenigde Staten (Sebring en/of Miami) wordt deelgenomen. 'Double 12' grijpt ook terug naar een historische gebeurtenis toen Spyker op 19 en 20 juli 1922 een nieuw 24 uurs-race- record vestigde. Destijds mocht op het circuit van Brooklands echter alleen bij daglicht gereden worden, zodat de gemiddelde snelheid van 119 km/uur over tweemaal twaalf uur (double twelve) werd behaald. Om 80 jaar na dato aan de 70ste 'Vingt Quatres Heures du Mans' mee te kunnen doen, vereist organisator ACO een straatversie (S) van de race-wagen (R). Beide wagens worden op 6 maart aanstaande tijdens de team-voorstelling in de fabriek te Zeewolde gepresenteerd.
Het eskader voor de Le Mans-race zal uit twee wagens bestaan. Kox is eerste bestuurder op de wagen die wordt ingezet door directeur Victor Muller (178e plaats in de Quote 500). Samen met constructeur Maarten de Bruijn heeft deze zakenman Spyker Automobielen BV van de grond getild. De andere Le Mans-wagen behoort Hans Hugenholtz jr. toe. Voor het project worden nog vier andere coureurs benaderd. Een geheel Nederlandse equipe, zoals bij Racing for Holland, waarvoor ook Kox ooit uitkwam, lijkt niet erg waarschijnlijk. Amerika en Duitsland zijn immers belangrijke afzetgebieden voor de fabrikant; derhalve zullen naar coureurs uit die landen worden gezocht. "Maar het is en blijft een Nederlands feestje met een Nederlandse fabrikant en twee, drie Nederlandse rijders", belooft Muller.
Het droomproject van Muller en De Bruijn is voorlopig nog in het buitenland aanbesteed bij de Duitser Hans Reiter. Volgend jaar wordt partner Cavallino Racing uit Zeewolde bij het race-project betrokken. Reiter was in het verleden de race-engineer van Kox bij o.a. Schnitzer-BMW. "Ik ben gecharmeerd dat we met hem in zee gaan. Ik weet hoe hij werkt en ik weet ook wat er op je afkomt om aan Le Mans mee te doen. Dat is niet eenvoudig. Het zal al een overwinning zijn als we gaan, laat staan de wagens aan de finish te brengen. We moeten reëel blijven", aldus Kox, die dezer dagen in Italië zal testen voor Schnitzer-BMW dat komend jaar aan het EK toerwagens deelneemt. De vierliter-motor in de Spyker (op basis van die uit de Audi TT) wordt getuned door de Zwitser Heidi Mader en levert 620 pk zonder en 503 pk met 'Le Mans-restrictor'.
BMW maakte overigens bekend dat het Beierse merk vanwege een nieuw technisch reglement niet meer aan de American Le Mans Series (ALMS) zal meedoen. BMW vindt de bepalingen voor de M3-GTR te ingrijpend (20 procent kleinere restrictor en 80 kilogram extra gewicht). Kox had zijn hoop gevestigd op een zitje in zo'n ALMS-BMW, naast zijn Le Mans-verbintenis met Spyker. Nu gaan zijn gedachten uit om het Spyker-programma te combineren met de verdediging van zijn Europese toerwagentitel, uiteraard met BMW. Maar zo gaf hij toe: "Het Spyker-gevoel heb ik al te pakken. Het gebeurt namelijk niet elk jaar dat een Nederlandse autofabrikant opstaat met zo'n project...."