De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 24 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Irisscan Schiphol populair
exportartikel na aanslagen

   
 

NEW YORK - De activiteiten van Schiphol Group in het buitenland, vooral in de VS, ondervinden niet alleen nadeel, maar ook profijt van de aanslagen vorig najaar. De hoge Schiphol-standaard wat betreft veiligheid en kwaliteit zorgt voor meer dan ooit gewilde exportartikelen. De automatische grenspassage door middel van de irisscan, bijvoorbeeld, die op Schiphol met succes wordt toegepast, trekt belangstelling uit de hele wereld.

De irisscan, die de 'papieren' paspoortcontrole overbodig maakt, wordt nu naar de VS en wellicht ook andere landen geëxporteerd. Schiphol Group bezit een cruciaal deel van de octrooirechten, evenals de firma Johan Enschedé in Haarlem. Beide ondernemingen maakten gisteren bekend, dat zij de irisscan wereldwijd willen gaan exporteren.

Veiligheid is gewilder dan ooit in de luchtvaart. Het stationsgebouw op JFK Airport bij New York, waarin Schiphol Group voor 40% deelneemt, beschikt al sinds de opening over alle veiligheidsvoorzieningen die sinds vorige week door de Amerikaanse autoriteiten verplicht zijn gesteld. Op veel andere plaatsen moesten die nog geïmplementeerd worden.

"We zijn dus een voorbeeld", zegt president Victor van der Chijs van Schiphol USA Inc. "Het is niet de bedoeling om met de veiligheid te koketteren, maar voor onze klanten, passagiers en luchtvaartmaatschappijen zijn onze voorzieningen wel een extra aanbeveling."

"De wachttijden op andere luchthavens lopen door de extra veiligheidsmaatregelen op tot twee en soms zelfs drie uur. In ons stationsgebouw, terminal 4, bedragen die met het Schiphol-concept gemiddeld minder dan een kwartier. Niet alleen passagiers spreekt dat aan, maar vooral ook luchtvaartmaatschappijen, want het beperkt kostbare vertragingen", vervolgt hij.

Het vooraanstaande bureau J.D. Powers kwam dan ook niet voor niets tot de conclusie dat het stationsgebouw volgens het Schiphol-concept veruit favoriet is bij passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

De luchtvaartcrisis, die nog steeds de hele wereld treft, zet ook de tarieven van de luchthavens onder druk. "Toch hebben we met onze hoge standaard een grens. We kunnen en zullen de tarieven niet ongelimiteerd verlagen", aldus Van der Chijs.

Schiphol Group heeft bij de exploitatie van de New Yorkse luchthaven harde klappen gehad als gevolg van de economische crisis en de terroristische aanslagen. Net als de luchthaven Schiphol in eigen land, waar het aantal passagiers voor het eerst vorig jaar niet is gegroeid.

De president van Schiphol USA Inc. wil daarom niet de indruk wekken dat er sprake is van een rooskleurige situatie. "Na 11 september zakte het aantal passagiers met meer dan 50%. Daarna was er een herstel tot een min van 35%. Inmiddels is dat verder hersteld tot min 25%, waarbij het verlies vooral optreedt bij het transatlantische vervoer."

"Het zal zeker tot medio 2002 duren voor we het niveau van voor de aanslagen weer hebben bereikt. We hebben dan een heel jaar van verwachte groei gemist. Er is dus, ondanks vertrouwen in de toekomst, sprake van een zorgelijke situatie."

De Schiphol-terminal op JFK Airport heeft ruim veertig luchtvaartmaatschappijen als klant, waaronder KLM en Norhwest Airlines,. "Het concept - de winkeltjes en restaurants - heeft zijn nut bewezen", aldus Van der Chijs. "Nu luchtreizigers vanwege de veiligheidsmaatregelen eerder aanwezig zijn, wordt ook meer verkocht. Vooral meer alcohol, maar dat is sinds de aanslagen een trend in heel New York."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 24 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.