door Giel ten Bosch AMSTERDAM - Duizenden particulier verzekerden betalen te veel voor de dekking van hun ziektekosten. Het te veel betaalde bedrag kan voor een gezin met twee kinderen zelfs oplopen tot meer dan 130 euro per maand. Het gaat om een verschil in premie bij dezelfde zorgverzekeraar.
Door de gigantisch toegenomen concurrentie op de zorgverzekeraarsmarkt proberen de verzekeraars nieuwe klanten te lokken met aantrekkelijke aanbiedingen. De bestaande klanten worden echter niet op de hoogte gesteld van deze aanbiedingen, waardoor een verschil in premie ontstaat. De 'oude' klant loopt zo de kans honderden euro's meer voor dezelfde verzekering te betalen.
De Consumentenbond laat weten het op zijn zachtst gezegd niet netjes te vinden van de verzekeraars. De bond is van mening dat de zorgverzekeraars hun klanten beter moeten informeren. "Maar daar zijn verzekeraars sowieso niet zo goed in", aldus een woordvoerder.
Jan Bernard Stijntjes is zo'n klant. Hij is sinds 1993 samen met zijn vrouw en vier kinderen particulier verzekerd bij NVS Zorgverzekeringen. Bij toeval kwam hij erachter dat hij per maand ruim 30 procent (114 euro) te veel overmaakte aan NVS. Op jaarbasis dus een verschil van een kleine 1400 euro.
Na een maand heen en weer gefaxt en gebeld te hebben kwam een verzekeringsadviseur van NVS langs. Hij bevestigde het grote premieverschil, maakte zijn excuses en adviseerde zijn cliënt over te stappen naar het goedkopere NVS-product met dezelfde dekking. Hiervoor moest wij wel eerst een gezondheidsverklaring invullen.
Maar Stijntjes wil niet alleen de lagere premie. Hij wil ook het sinds 1993 te veel betaalde bedrag teruggestort zien.
De directie gaat hierover vandaag in beraad en denkt binnen een week met een oplossing te kunnen komen.
NVS Zorgverzekeringen voert bewust geen actief beleid om bestaande klanten te informeren over goedkopere premies. Omdat, zo redeneert de verzekeraar, de polishouders alleen bij een ongewijzigde gezondheidstoestand kunnen overstappen naar een nieuwe verzekering. "Als we klanten eerst informeren over goedkopere premies om ze vervolgens uit te leggen dat ze daar geen aanspraak op kunnen maken, is dit extra zuur", zo legt een woordvoerder van NVS uit. "Bovendien vinden wij dat de klant hier ook zelf een duidelijke verantwoordelijkheid in heeft." De verzekerde moet goed opletten dus. Een NVS-verzekeringsadviseur voegt hieraan toe dat zijn werkgever heus niet de enige is die dergelijke premieverschillen kent.