AMSTERDAM - De samenwerking van KLM en British Airways (BA) op enkele routes naar het Midden-Oosten gaat veel minder ver dan door de top van beide maatschappijen was voorgenomen. Het uitvoeren van gezamenlijke 'code share'-vluchten en het daarbij op elkaar afstemmen van de service is van de baan. De voorbereiding vergde te veel mankracht en andere inspanningen.
De samenwerking naar slechts drie bestemmingen in het Midden-Oosten blijft nu beperkt tot koppelingen van de dienstregeling en de frequent flyer-programma's, de spaarsystemen waarmee frequente reizigers met gevlogen mijlen gratis tickets kunnen verzamelen. De start is gepland met ingang van de zomerdienstregeling op 31 maart 2002.
Het doel is uitsluitend het handhaven van bestemmingen en de service door kostenbesparingen na het terugvallen van passagiers als gevolg van de aanslagen in de VS. De Europese Commissie verleende daarvoor speciale toestemming. De beide luchtvaartmaatschappijen willen hun eigen vluchtuitvoering weer hervatten, zodra de marktomstandigheden voldoende zijn verbeterd.