AMSTELVEEN - "Het moet raar lopen als we de crisis in de ict-sector in Nederland in 2003 niet te boven zijn", voorspelt Wout Koppers, voorzitter van de Nederlandse activiteiten van het Brits-Nederlandse automatiseringsconcern CMG (goed voor 40% van de totale omzet). Nog voor het eind van de winter start het hoofdfonds in spe een grote campagne om personeel te werven.

|
WOUT KOPPERS
...in maart grote campagne om personeel te werven... (Foto: De Telegraaf)
|
De dip die de ict-sector nu al zo'n kleine twee jaar in zijn greep houdt, lijkt zijn einde te naderen. "Er zijn meerdere signalen dat het in de tweede helft van dit jaar weer beter wordt", aldus Koppers. "Er staan duidelijk meer offertes uit dan zo'n drie maanden geleden en er is een groeiende vraag naar adviserende diensten. We merken dat onze klanten weer allerlei projecten starten. Het afgelopen jaar werden besluitvormingsprocessen van afnemers trager. Dat gaat weer langzaam de goede kant op. Als je de piek van het millenniumprobleem van de ict-hype er af zou scheren, komen we er mogelijk dit jaar al weer helemaal bovenop."
Bang dat CMG door de malaise klanten verliest, is Koppers niet. Wel kan hij zich voorstellen dat er een verzakelijking van de relatie met klanten optreedt. "Elf september heeft veel op zijn kop gezet. Je ziet dat veel klanten van de situatie gebruik maken om bezuinigingen versneld door te voeren. Dat kan zijn effect hebben op het contact met ons."
De tweede helft van de jaren negentig waren hoogtijdagen voor automatiseerders. Toen stegen de bestedingen van gebruikers met jaarlijks zo'n 15%. Personeel was niet aan te slepen. Nog steeds groeit de markt, aldus Koppers. Maar wel met een te behappen 5 à 10%. Over werk dus niet te klagen. "Na de millenniumhype is er veel blijven liggen. Nu pas realiseren bedrijven zich hoe handig het is om boekhouding- en klantensystemen (zoals erp en crm) in elkaar te schuiven. Daar waren tot nu toe aparte programma's voor, die veelal quick and dirty werden geïnstalleerd. Dat kan efficiënter." Iets waarvan hij verwacht dat het over vijf jaar nog steeds actueel is. "Automatiseringssystemen blijven in beweging. Er is sprake van voortdurende verbetering."
Koppers is zodanig overtuigd van het toekomstige succes van de automatiseerder dat hij begin maart een grote advertentiecampagne start om weer nieuw personeel binnen te halen. "We stoppen daar veel geld in." Volgens de CMG-voorman is er nog steeds schaarste aan goed ict-personeel. Met goede arbeidsvoorwaarden hoopt hij dat het Brits-Nederlandse bedrijf eruit springt bij de werving daarvan.
Sms-verkeer via mobiele telefoons moet in de tussentijd zorgen voor een interessante aanvulling op de kasstroom. Het automatiseringsconcern produceert zowel de capaciteit voor sms-verkeer en ontwikkelt ook nieuwe software-mogelijkheden. Het bedrijf ontvangt bijvoorbeeld geld voor elk sms-je dat met zijn software wordt verzonden. Dat varieert van sms-loterijen tot het wegsturen van Big Brother-deelnemers. Maar ook sms-afrekeningen en het beheer van loonadministraties via de gsm. "Onze klanten vinden het prettig om op deze manier hun betalingen te regelen", aldus Koppers. CMG ontwikkelt de software voor eigen rekening, en verdient aan het mobiele verkeer dat daardoor ontstaat.
Koppers ziet dan ook veel potentie in sms-verkeer. "In de toekomst kunnen er ook plaatjes worden verstuurd. En de kosten worden variabel. Een hoogwaardig sms-bericht kan in de toekomst ook wel eens een tientje gaan kosten."
In de financiële wereld groeit inmiddels het belang van CMG. Naar verwachting wordt de onderneming binnen twee maanden opgenomen in de AEX-index van de Amsterdamse beurs.