De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 23 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Anti-eurocent-actie
van muziekketen

Van onze financiële redactie

   
 

AMSTERDAM - Muziekketen Free Record Shop start medio februari een actie tegen de eurocent. Nadat enkele supermarkten in ons land te kennen hebben gegeven van de cent af te willen, vindt nu ook de onderneming van Hans Breukhoven dat dit kleine muntgeld moet worden uitgebannen.

In alle 200 filialen van de cd-keten komt bij de kassa een grote gele bus te staan waarin klanten hun overtollige centen kwijt kunnen. Aan het eind van het jaar wordt de opbrengst verdeeld over zeven goede doelen, waaronder het Aidsfonds, Artsen zonder grenzen en Elk kind een schoolreisje.

"Het totale bedrag kan zeker oplopen tot zo'n 500.000 euro", verwacht woordvoerder R. van Geest, die niet uitsluit dat mensen de bussen ook gaan gebruiken om hun laatste guldens in te deponeren. Hij benadrukt dat deze actie geen commercieel karakter heeft.

Winkeliers hebben in verreweg de meeste gevallen hun prijzen niet in afgeronde eurobedragen omgezet. Negentig procent van de prijzen was in de laatste maand van vorig jaar een 'mooi' guldenbedrag. Het dubbelprijzen was in december in 84 procent van de gevallen tot op de cent nauwkeurig gedaan, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het CBS heeft van zo'n 5000 prijskaartjes zowel het gulden- als het eurobedrag opgeschreven. Slechts in 9,3 procent van de gevallen bleek de europrijs iets te hoog. De meeste ronde europrijzen waren in de kleding- en schoenenwinkels te vinden.

Het afronden naar een eurobedrag zou kunnen wijzen op oneigenlijke prijsverhogingen. Winkeliers hebben echter in het Euroforum afgesproken dat ze de invoering van de nieuwe munt niet zouden aangrijpen om de prijzen meer dan normaal te verhogen. Eten en niet-alcoholische dranken waren het minst in mooie eurobedragen geprijsd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 23 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.