De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 21 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Spugen naar conducteur
   
 

AMSTERDAM - Vakbond FNV Bondgenoten heeft afgelopen week bijna 300 meldingen gekregen van onveilige situaties op en rond het spoor. Ruim eenderde van de meldingen gaat over sociale onveiligheid, het overige deel over gebrekkig onderhouden treinen en baanvakken die voor onveilige situaties kunnen zorgen.

"Alles lijkt voor te komen", aldus bestuurder Roel Berghuis: "kapotte deuren, ontbrekende of oude brandblussers, defecten aan de motoren, heel vieze treinen, verloederde stations, kapotte seinen, slechte stukken spoor en slecht onderhouden bovenleidingen." Veel van de gesignaleerde problemen leiden niet direct tot ongelukken, maar maken het werk er volgens FNV Bondgenoten niet gemakkelijker op.

Het schrijnendst zijn de meldingen over sociale onveiligheid, meent de vakbond. Berghuis: "Het drama achter deze verhalen is met geen pen te beschrijven. Eén conducteur gaf aan scheldpartijen de normaalste zaak van de wereld te vinden. Maar vaak blijft het niet bij schelden: spugen, bedreigingen en lichamelijk geweld tegen NS-personeel lijken bijna dagelijkse kost."

Personeelsgebrek bij de Spoorwegpolitie zorgt ervoor dat conducteurs in dergelijke situaties vaak geen ondersteuning kunnen krijgen. Veel melders geven volgens de FNV aan dat eerdergenoemde incidenten in hun geval hebben geleid tot ziekmelding en zelfs de wao.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 21 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.