door Johan van den Dongen AMSTERDAM - Een groep van ongeveer tien grote Nederlandse bedrijven met een gratis servicelijn bundelt de krachten tegen telefoonterreur. Met één druk op de knop kunnen telefooncentralisten het servicenummer onbereikbaar maken voor het toestel van een hijger, treiteraar, bedreiger of 'spelend' kind - nummerherkenning of niet.
Wanneer de weggedrukte treiteraar opnieuw probeert te bellen, krijgt hij een meldtekst die aangeeft dat het bedrijf alleen nog maar bereikbaar is via een betaald nummer. Na enige tijd wordt de blokkering weer opgeheven. Door deze maatregel hopen de bedrijven de (psychische) druk die ontstaat bij de medewerkers van het call center te verlichten en de bereikbaarheid voor serieuze bellers te verbeteren.
De proef met het nieuwe wapen begint in maart of april. Deelnemers zijn onder meer Carglass, Nutricia, Essent en de ANWB. Zij zijn met hun call centers klant van initiatiefnemer SNT, marktleider op het gebied van call centers en voor 51 procent eigendom van KPN.
Met name informatielijnen voor consumenten of alarmdiensten als de Wegenwacht staan rood van de pesterijen. "Met name in de avonduren kan dit oplopen tot 80 procent van het aantal telefoontjes dat binnenkomt'', zegt Robert van Roermund, woordvoerder van ruitenschadespecialist Carglass.
Kleurplaten
"Is het woensdagmiddag, dan wordt bijvoorbeeld de Kleurplatenlijn van Nutricia platgebeld'', weet SNT-woorvoerster Anne de Graaf. "Dan maken kinderen er een spelletje van wie de meeste kleurplaten aanvraagt. Zo'n nummer wordt dan geblokkeerd, maar het bedrijf is er wel bij gebaat dat haar nummer uiteindelijk wel weer bereikbaar is wanneer bijvoorbeeld een van de ouders het servicenummer wil bellen met een serieuze vraag."
De ANWB ondervindt vooral hinder van treiteraars op het nummer van de Wegenwacht, al valt het aantal relatief mee. "We verrichten 1,3 miljoen hulpverleningen per jaar. Per maand krijgen we zo'n 1500 pesttelefoontjes binnen in de vier meldkamers; rond de 18.000 per jaar. Heel vervelend voor het personeel, maar ook voor de serieuze bellers, die misschien in de wacht komen te staan'', zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk.
Eerder deze week presenteerde het Korps Landelijke Politiediensten de tactiek om treiteraars van het alarmnummer 1-1-2 lam te leggen via een bombardement van sms-berichtjes op hun gsm. "Dit nieuwe systeem is eigenlijk veel eenvoudiger'', zegt Van Roermund van Carglass. "We kunnen ons onbereikbaar maken voor zowel mobiele als vaste toestellen, ook als de nummerherkenning is uitgeschakeld.'' |