De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 21 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Bedrijven met een gratis
servicelijn binden strijd
aan tegen telefoonterreur

   
 

door Johan van den Dongen AMSTERDAM - Een groep van ongeveer tien grote Nederlandse bedrijven met een gratis servicelijn bundelt de krachten tegen telefoonterreur. Met één druk op de knop kunnen telefooncentralisten het servicenummer onbereikbaar maken voor het toestel van een hijger, treiteraar, bedreiger of 'spelend' kind - nummerherkenning of niet.

Wanneer de weggedrukte treiteraar opnieuw probeert te bellen, krijgt hij een meldtekst die aangeeft dat het bedrijf alleen nog maar bereikbaar is via een betaald nummer. Na enige tijd wordt de blokkering weer opgeheven. Door deze maatregel hopen de bedrijven de (psychische) druk die ontstaat bij de medewerkers van het call center te verlichten en de bereikbaarheid voor serieuze bellers te verbeteren.

De proef met het nieuwe wapen begint in maart of april. Deelnemers zijn onder meer Carglass, Nutricia, Essent en de ANWB. Zij zijn met hun call centers klant van initiatiefnemer SNT, marktleider op het gebied van call centers en voor 51 procent eigendom van KPN.

Met name informatielijnen voor consumenten of alarmdiensten als de Wegenwacht staan rood van de pesterijen. "Met name in de avonduren kan dit oplopen tot 80 procent van het aantal telefoontjes dat binnenkomt'', zegt Robert van Roermund, woordvoerder van ruitenschadespecialist Carglass.

Kleurplaten

"Is het woensdagmiddag, dan wordt bijvoorbeeld de Kleurplatenlijn van Nutricia platgebeld'', weet SNT-woorvoerster Anne de Graaf. "Dan maken kinderen er een spelletje van wie de meeste kleurplaten aanvraagt. Zo'n nummer wordt dan geblokkeerd, maar het bedrijf is er wel bij gebaat dat haar nummer uiteindelijk wel weer bereikbaar is wanneer bijvoorbeeld een van de ouders het servicenummer wil bellen met een serieuze vraag."

De ANWB ondervindt vooral hinder van treiteraars op het nummer van de Wegenwacht, al valt het aantal relatief mee. "We verrichten 1,3 miljoen hulpverleningen per jaar. Per maand krijgen we zo'n 1500 pesttelefoontjes binnen in de vier meldkamers; rond de 18.000 per jaar. Heel vervelend voor het personeel, maar ook voor de serieuze bellers, die misschien in de wacht komen te staan'', zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk.

Eerder deze week presenteerde het Korps Landelijke Politiediensten de tactiek om treiteraars van het alarmnummer 1-1-2 lam te leggen via een bombardement van sms-berichtjes op hun gsm. "Dit nieuwe systeem is eigenlijk veel eenvoudiger'', zegt Van Roermund van Carglass. "We kunnen ons onbereikbaar maken voor zowel mobiele als vaste toestellen, ook als de nummerherkenning is uitgeschakeld.''




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 21 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.