De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 21 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  IJzeren Rijn: België
kan zich niet op
oud verdrag beroepen

   
 

MAASTRICHT - België beweert ten onrechte dat een verdrag uit 1873 de Nederlandse overheid verplicht de IJzeren Rijn aan de Belgen beschikbaar te stellen. In het IJzeren-Rijnverdrag van 1873 staat alleen dat er een rechtstreekse verbinding moet komen tussen België en Duitsland. Die concessie is echter na 99 jaar, in 1972, verlopen.

Dat stelt de Maastrichtse bestuursjurist F. Tonnaer na een uitvoerig onderzoek van alle verdragen en uitvoeringsovereenkomsten tussen Nederland en België vanaf 1839.

De provincie ziet in het rapport een steun voor haar verzet tegen het opnieuw in gebruik nemen van het historische tracé van de IJzeren Rijn door Midden-Limburg.

In zijn conclusies stelt Tonnaer: "In geen enkele regeling is sprake van een verplichting voor Nederland om de spoorlijn in stand te laten of te onderhouden en een recht daarop voor België". "En", vervolgt Tonnaer: "In geen enkele regeling is sprake van de verplichting voor Nederland om mee te werken aan de reactivering van de spoorlijn".

Volgens de verdragen betekende de aanleg van de IJzeren Rijn voor België de erkenning en afsluiting van het Scheidingsverdrag uit 1839, waarbij België zelfstandig werd. Omdat de spoorlijn al jaren niet meer in gebruik is gelden de oude regelingen niet meer, concludeert Tonnaer.

Als de Belgen nog ergens recht op hadden, is dat recht in 1972 verlopen. Als België wil praten met Nederland over een verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland, kan dat volgens Tonnaer hooguit vanuit een situatie van goed nabuurschap, waarbij de hele situatie opnieuw moet worden bekeken.

Maar volgens de Belgische hoogleraar maritiem recht E. Van Hooydonck, onder meer verbonden aan de universiteit in Antwerpen, kunnen de Belgen nog wel degelijk aanspraak maken op het tracé van de IJzeren Rijn door Limburg. In het verdrag van 1873 is volgens hem een ruil inbegrepen die al in 1830 werd afgesproken. Nederland kreeg toen van de Belgen het huidige Nederlandse Limburg. "In deze ruiloperatie heeft België dan het recht gekregen om eeuwigdurend aanspraak te maken op de IJzeren Rijn-verbinding", stelt Van Hooydonck.

(ANP/BELGA)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 21 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.