De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 19 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Duitse autolobby tegen EU-plan
   
 

AMSTERDAM - Het plan van de Europese Commissie om het huidige gesloten systeem van autodealers aan te pakken, is op tegenstand van Duitsland gestuit. Officieel besluit de commissie pas eind deze maand of het exclusieve merkenrecht per dealer gehandhaafd blijft, maar vorige week liet ze al weten aan opheffing te denken.

Dat zou betekenen dat per oktober dealers meerdere merken in de showroom mogen zetten en dat ook supermarkten auto's kunnen gaan aanbieden. Een service-apparaat hoeft men niet langer aan te bieden om auto's te mogen verkopen. De fellere concurrentie die dat tot gevolg heeft, moet tot lagere prijzen voor de consument leiden.

De Duitse minister van Economische Zaken, Werner Müller, is echter onder zware druk gezet door de Duitse autobranche en heeft nu een brief op poten geschreven naar de Europese Commissie met een waslijst aan bezwaren. Müller zegt nu dat er veel negatieve gevolgen zijn voor de branche en bepleit handhaving van de huidige merkenexclusiviteit voor dealers. Vooral de Duitse auto-industrie hangt zwaar aan een vast netwerk van verdelers, die ook beloond worden voor hun trouw.

Officieel is er voor dit onderwerp geen instemming van de lidstaten nodig, maar in de praktijk weegt de stem van een groot land zwaar mee.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 19 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.