AMSTERDAM - Het plan van de Europese Commissie om het huidige gesloten systeem van autodealers aan te pakken, is op tegenstand van Duitsland gestuit. Officieel besluit de commissie pas eind deze maand of het exclusieve merkenrecht per dealer gehandhaafd blijft, maar vorige week liet ze al weten aan opheffing te denken.
Dat zou betekenen dat per oktober dealers meerdere merken in de showroom mogen zetten en dat ook supermarkten auto's kunnen gaan aanbieden. Een service-apparaat hoeft men niet langer aan te bieden om auto's te mogen verkopen. De fellere concurrentie die dat tot gevolg heeft, moet tot lagere prijzen voor de consument leiden.
De Duitse minister van Economische Zaken, Werner Müller, is echter onder zware druk gezet door de Duitse autobranche en heeft nu een brief op poten geschreven naar de Europese Commissie met een waslijst aan bezwaren. Müller zegt nu dat er veel negatieve gevolgen zijn voor de branche en bepleit handhaving van de huidige merkenexclusiviteit voor dealers. Vooral de Duitse auto-industrie hangt zwaar aan een vast netwerk van verdelers, die ook beloond worden voor hun trouw.
Officieel is er voor dit onderwerp geen instemming van de lidstaten nodig, maar in de praktijk weegt de stem van een groot land zwaar mee.