AMSTERDAM - Een vermogende klant van ABN Amro heeft een klacht tegen deze bank ingediend bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE). De klant verdenkt een medewerker van ABN Amro Private Banking van het manipuleren van effectenkoersen voor eigen gewin. In reactie op de klacht is de bank een onderzoek gestart naar de activiteiten van de functionaris.
Tot een jaar geleden publiceerde de betreffende medewerker van ABN Amro Private Banking, een onderdeel van de bank waar particuliere vermogens worden beheerd, op TradeCall, een website voor particuliere beleggers. Enkele (semi)professionele handelaren maken op deze internetsite hun aan- en verkopen bekend, zodat de abonnees van TradeCall daar hun voordeel mee kunnen doen.
Na een klacht van een ABN-collega verbood de bank de medewerker om nog langer zijn medewerking aan TradeCall te verlenen. Maar omdat ABN de internetactiviteit een onschuldig vergrijp achtte, kwam de functionaris er met een reprimande vanaf.
De medewerker besloot echter op eigen houtje door te gaan. Via e-mail verstuurde hij aan vrienden en enkele bankklanten koersgevoelige informatie over een aantal Amerikaanse fondsen.
Ook de bovengenoemde klant, waarvan de medewerker de effectenportefeuille beheert, kreeg dergelijke mailtjes toegestuurd. Op het eerste oog lijken de berichten insiders-informatie te bevatten. Zo zegt de medewerker bijvoorbeeld te weten van een ophanden zijnde overname van de Amerikaanse beursgenoteerde beveiligingsfirma Rural/Metro. ABN wordt door de klant op de mailtjes gewezen, maar doet de inhoud na onderzoek af als "dikdoenerij, overgeschreven van openbare chatboxen".
"Ik vind dat moeilijk te geloven, aangezien hij in zijn mailtjes onder meer Robert Manschot, de voormalige topman van Rural/Metro, opvoert als bron", aldus de aan de bel trekkende klant, die anoniem wenst te blijven. Hij vermoedt dat zijn accountmanager via een netwerk van relaties koersen van kleine Amerikaanse fondsen heeft getracht op te pompen, om daar vervolgens zelf profijt van te hebben. "Ik voelde mij daar buitengewoon ongemakkelijk bij, aangezien ik nooit om dergelijke informatie heb gevraagd en er sprake is van een strafbare handeling. Bovendien stond mijn naam zichtbaar in het lijstje van geadresseerden, alsof ik betrokken was bij handel met voorkennis."
De STE bevestigt de ontvangst van de klacht van de ABN-klant, en zegt de inhoud daarvan met belangstelling te hebben gelezen. Of er een onderzoek gestart wordt, wil de toezichthouder niet kwijt. Wel bevestigt een STE-woordvoerder dat zowel het verspreiden van (ware) voorinformatie als het rondstrooien van (valse) geruchten met het oog op het manipuleren van aandelenkoersen strafbaar is. ABN Amro zegt het gedrag van de medewerker te toetsen aan de interne regels van de bank. "Op basis van de uitkomsten daarvan zullen wij binnenkort maatregelen nemen tegen deze medewerker", aldus een woordvoerder.