AMSTERDAM - De verkoop van schotelantennes is vorig jaar explosief gestegen. Elke maand kwamen er 7000 huishoudens bij die een schotelantenne en -ontvanger kochten en nu via een abonnement op Canal Digital toegang tot alle Nederlandse televisiezenders hebben.
Volgens Bill Wijdeveld, marketing manager Benelux van de Astra-satellieten, zijn er momenteel bijna 400.000 Nederlandse huishoudens die via de schotel digitaal televisie kijken. Vijf jaar geleden werd de 'digitale' schotel geïntroduceerd.
Opvallend is dat in toenemende mate ook mensen met kabel op de schotel overstappen. Daarnaast zijn er woningbouwverenigingen die een schotel op het woningcomplex neerzetten zodat de huurders de keuze tussen kabel en schotel krijgen.
Volgens Wijdeveld hebben veel kijkers hun buik vol van kabel omdat er steeds minder kanalen in het basispakket zitten en/of dat er kanalen verdwijnen. De eenvoudigste schotelinstallatie biedt circa 250 vrije radio- en televisiekanalen. Met duurdere apparatuur, gericht op meerdere satellieten, en abonnementen op betaaltelevisie kunnen tot 1000 zenders worden binnengehaald.
De beeld- en geluidskwaliteit van de schotel is beter dan van de kabel. De nieuwste ontvangers beschikken over een harde schijf zodat programma's digitaal kunnen worden opgenomen. Bovendien biedt het systeem allerlei interactieve functies en aanvullende programma-informatie.
Een goedkope schotelinstallatie (schotel, ontvanger, installatie, basisabonnement Canal+) kost al snel 600 euro, maar verdient zich in vijf jaar tijd terug omdat er geen kabelabonnement is verschuldigd.
Volgend jaar is het waarschijnlijk ook mogelijk regionale televisie- en radiozenders via de schotel te ontvangen.
Overigens zijn er 6,5 miljoen televisiehuishoudens in ons land. Het schotelaandeel bedraagt dus 6%, maar dat is wel een verdubbeling in vijf jaar tijd. Wijdeveld verwacht dat er in ons land een markt voor een miljoen schotelhuishoudens is.