VALENCIA - Hij moest er veel langer dan gepland op wachten, maar het geduld van autocoureur Christijan Albers werd beloond. Een tweede test in de Formule 1-bolide van het Minardi-team bracht de Nederlander een stap dichter bij het bereiken van zijn ultieme doel: een heus contract als coureur bij een van de twaalf meest begeerde teams die de autosport rijk is.
Op het circuit van Valencia bleef het, mede door een elektronisch probleem, bij zo'n dertig rondjes, maar daar was Albers al heel content mee. "De kans om een contract als F1-coureur te tekenen, komt beslist; het is mijn taak te zorgen dat ik helemaal klaar ben op het moment dat die kans zich voordoet."
De zon moest zich nog boven de heuvels van Valencia verheffen toen Albers vroeg in de Minardi-bolide kroop. Alles werd 'pas' gemaakt en op de maten van de Nederlander afgesteld, waarna hij om klokslag negen uur voor het eerst van zijn leven de pitsstraat van het Valenciaanse circuit uitreed. Achter hem brulde de Cosworth-motor die het Minardi-team het afgelopen jaar gebruikte en niet de Asiatech die komend seizoen als krachtbron dienst doet. "Het feit dat ik nog nooit op dit circuit heb gereden, is toch een groot nadeel", zou hij later oordelen, nadat de eerste helft van de testsessie was volbracht. "Je weet niet waar de rempunten liggen en hoe je 'blinde' bochten het beste kunt nemen. Eigenlijk moet je een paar dagen op rij op hetzelfde circuit testen, dan kun je echt laten zien wat je waard bent. Maar ja, zo werkt het natuurlijk niet in de Formule 1."
Hoe het precies wel werkt, is ook voor Albers nog regelmatig een raadsel. Vorig jaar kreeg hij van Minardi de toezegging meerdere keren voor het Italiaanse team te mogen testen, maar uiteindelijk bleek een eerste, korte testsessie in mei voor Albers tevens de laatste van het jaar. "Toch heb ik niet gebluft toen ik zei dat ik een contract had dat in meerdere sessies voorzag. Maar het team had geld nodig en haalde dat binnen via het vastleggen van Alex Yoong." De Maleisiër, tot nu toe de enige coureur die ook voor het naderende F1-seizoen al een stoeltje in het Minardi-team heeft veroverd, voltooide niet alleen het seizoen als coureur in de Grand Prix, maar slokte ook de testsessies, in eerste instantie voor Albers gereserveerd, gretig naar binnen. Albers: "Die Yoong ging lelijk in mijn vaarwater zitten."
Gisteren zat er niemand in het vaarwater van de eerste - en tot nu toe enige - Nederlander, die dit jaar in een F1-bolide reed. "Het is moeilijk in te schatten hoeveel gewicht je aan deze test moet hangen", aldus Albers. "Ik ben hier om te tonen hoe snel ik ben en om een goede indruk op het team te maken. Lukt me dat, dan is het straks een stuk gemakkelijker onderhandelen. Nu een stoeltje afdwingen voor het komende seizoen is niet de opzet, mijn plan is om in 2003 als GP-coureur te debuteren. Gelukkig heb ik mijn leeftijd mee (Albers is 22 jaar, red.), dus ik heb geen haast."
Albers deed het niet slecht op het voor hem nieuwe Spaanse circuit, boekte iedere 'stint' vooruitgang, maar moest wel toezien hoe Mark Webber in de andere Minardi-bolide snellere tijden klokte. En ook de tijden van Matteo Bobbi en Antonio Garcia, die dinsdag en woensdag in de Minardi's testten, waren sneller dan de snelste tijd die Albers op de klokken zette. Desondanks was de Nederlander tevreden over zijn optreden, dat door de elektronische malheur vroegtijdig werd afgebroken en daarom vandaag nog een (kort) vervolg krijgt.
"Ik heb een prima gevoel over deze dag. Het ging prima, zeker gezien het feit dat ik sinds de Minardi-test in april vorig jaar niet meer in een Formule-auto heb gezeten en na de laatste DTM-race in oktober zelfs helemaal niet meer heb geracet. Maar tijd om te wennen krijg je niet; je moet er ook niet bij nadenken, maar gewoon instappen en gaan. Het team heeft me toegezegd dat ik morgen (vandaag) één keer op nieuwe banden 'uit' mag, dan kan ik echt tonen wat ik waard ben."