door Mirjam Brinks en Marjan van Beuningen LEIDSCHENDAM - De liberalisering van de energiemarkt voor het midden- en kleinbedrijf verloopt uiterst chaotisch. Bedrijven die willen overstappen naar een andere leverancier, worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt door hun huidige energiebedrijven.
Vanaf 1 januari zijn zo'n 60.000 middelgrote energieverbruikers zoals supermarkten en andere winkeliers vrij om te kiezen bij wie ze hun stroom kopen. Halverwege vorig jaar hebben zo'n 10.000 ondernemers aangegeven te willen switchen van duurdere aanbieders als Essent en Nuon naar goedkopere leveranciers als Spark Energy en Electrabel.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten, heeft naar aanleiding van de klachtenregen een brandbrief gestuurd aan minister Jorritsma (Economische Zaken). De branchevereniging roept de minister daarin dringend op in te grijpen. "De energiebedrijven zijn de boel bewust aan het traineren", aldus Sya de Jong van het CBL. Essent heeft klanten zelfs middels een brief gedreigd te zullen afsluiten wanneer de overstap niet goed is gegaan.
Ook bij de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf MKB Nederland wordt vaak aan de bel getrokken. "Er gaat heel veel mis", ziet Han de Groot, secretaris Energie.
Als een bedrijf wil switchen, moet de nieuwe leverancier alle klantgegevens en het energieverbruik opvragen bij het oude stroombedrijf. En daar gaat het vaak fout. "De gegevens die energiebedrijven hebben blijken vaak niet te kloppen met de werkelijke gegevens. De bedrijven krijgen vervolgens met een enorme administratieve rompslomp te maken en dat vertraagt de overstap aanzienlijk", aldus De Jong.
Overgang
De twee grootste energiebedrijven, Essent en Nuon, ontkennen bewust tegen te werken. "Wij hebben de liberalisering altijd toegejuicht, maar ook gewaarschuwd dat de overgang problemen met zich mee kon brengen", aldus een woordvoerder van Nuon. Volgens hem stelt het bedrijf zich juist heel coulant op. Zo biedt Nuon aan in januari nog te leveren zonder nieuwe opzegtermijn van zes maanden.
Ook Essent is zich van geen kwaad bewust. "Als gegevens niet kloppen, ligt dat niet altijd aan ons. Klanten verzuimen ook wel eens adreswijzigingen door te geven", aldus een woordvoerder.
De liberalisering van de energiemarkt verloopt stapsgewijs. Grote stroomverbruikers waren al in 2000 vrij om een andere leverancier te kiezen, nu is het de beurt aan de groep middelgrote gebruikers. Wanneer de laatste stap, de huishoudens, wordt gezet is nog niet besloten. "De Consumentenbond kan in elk geval zijn borst nat maken", schampert De Jong.
De energiebedrijven doen een dringend beroep op de politiek de markt voor de huishoudens niet te snel vrij te geven. |