De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 18 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Pleidooi landelijk
team autodiefstal

   
 

door Theo Kuijpers AMSTERDAM - De aanpak van autodiefstallen in ons land blijkt bij een groot aantal politiekorpsen nog steeds een zeer lage prioriteit te hebben. Volgens woordvoerder Guus Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit (AVc) moet er zo snel mogelijk een landelijk team komen om met name professionele dieven aan te pakken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x358, 36kb)

"Bij veel politiekorpsen staat het probleem van de autodiefstallen op de onderste trede van de ladder", stelt Wesselink. "Het is vaak alleen een kwestie van proces-verbaal opmaken. Gelukkig zijn er ook regio's waar dat anders is, maar wij als AVc vinden dat er op korte termijn een landelijk team moet worden opgericht."

"Het zijn met name dure merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz die momenteel in het hele land worden gestolen en binnen de kortste keren de grens worden overgebracht. Er zijn bendes bezig die door middel van inbraken autosleutels buitmaken en er vervolgens met de voor de deur geparkeerde voertuigen vandoor gaan. Deze wagens gaan voornamelijk naar Afrika, Azië en Oost-Europa", aldus Wesselink.

Startonderbreker

Dat het aantal autodiefstallen vorig jaar met ruim 8 procent afnam, is volgens de stichting AVc vooral te danken aan de landelijke campagnes van verzekeraars en Bovag om de inbouw van startonderbrekers in oudere auto's te stimuleren.

In het afgelopen jaar werden 29.707 auto's ontvreemd, tegen 32.346 het jaar ervoor. De regio Rotterdam-Rijnmond blijkt nog steeds koploper te zijn met 4349 diefstallen, gevolgd door de regio Amsterdam-Amstelland met 3083 gestolen auto's. Midden- en West-Brabant neemt met een aantal van 2365 de derde plaats in.

Het meest gewilde merk bij het dievengilde is nog steeds de Opel. Hiervan werden er vorig jaar 7427 gestolen, terwijl Volkswagen met 3339 de tweede plaats bezet. Na Ford met 1833 stuks staan Mercedes-Benz (1432) op een vierde en BMW met 981 gestolen auto's op een vijfde plek. Het merk Ferrari neemt met één ontvreemde auto de laatste plaats in.

De Stichting Certificering Motorrijtuigenbeveiliging (SCM) presenteert vanmiddag de eerste in Europa goedgekeurde systemen waarmee gestolen auto's via beeldschermen van een particuliere alarmcentrale op de voet kunnen worden gevolgd. Zodra de auto wordt ontvreemd, wordt de positie van het voertuig via een aantal satellieten (GPS) doorgegeven. De alarmcentrale belt eerst met de eigenaar om te verifiëren of zijn voertuig inderdaad is gestolen. Als dat zo is, wordt de politie op de hoogte gebracht.

Een van de systemen die vandaag wordt getoond, is de Armada V200, die tevens aan VIP-beveiliging kan worden gekoppeld. "Zodra iemand uit zijn auto stapt, kan precies worden nagegaan waar hij zich bevindt en wordt in geval van nood de politie ingeschakeld", aldus een zegsman. Deze 'trace and tracking'-systemen beginnen bij prijzen van ongeveer duizend euro.

Er zijn al verzekeringsmaatschappijen die eisen dat auto's met een waarde van meer dan 75.000 euro worden uitgerust met dit zogenoemde voertuig-volg-systeem. Mercedes-Benz gaat dit systeem, dat vanaf de buitenkant niet is te zien, standaard op de duurdere modellen inbouwen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 18 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.