door Theo Kuijpers AMSTERDAM - De aanpak van autodiefstallen in ons land blijkt bij een groot aantal politiekorpsen nog steeds een zeer lage prioriteit te hebben. Volgens woordvoerder Guus Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit (AVc) moet er zo snel mogelijk een landelijk team komen om met name professionele dieven aan te pakken.
"Bij veel politiekorpsen staat het probleem van de autodiefstallen op de onderste trede van de ladder", stelt Wesselink. "Het is vaak alleen een kwestie van proces-verbaal opmaken. Gelukkig zijn er ook regio's waar dat anders is, maar wij als AVc vinden dat er op korte termijn een landelijk team moet worden opgericht."
"Het zijn met name dure merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz die momenteel in het hele land worden gestolen en binnen de kortste keren de grens worden overgebracht. Er zijn bendes bezig die door middel van inbraken autosleutels buitmaken en er vervolgens met de voor de deur geparkeerde voertuigen vandoor gaan. Deze wagens gaan voornamelijk naar Afrika, Azië en Oost-Europa", aldus Wesselink.
Dat het aantal autodiefstallen vorig jaar met ruim 8 procent afnam, is volgens de stichting AVc vooral te danken aan de landelijke campagnes van verzekeraars en Bovag om de inbouw van startonderbrekers in oudere auto's te stimuleren.
In het afgelopen jaar werden 29.707 auto's ontvreemd, tegen 32.346 het jaar ervoor. De regio Rotterdam-Rijnmond blijkt nog steeds koploper te zijn met 4349 diefstallen, gevolgd door de regio Amsterdam-Amstelland met 3083 gestolen auto's. Midden- en West-Brabant neemt met een aantal van 2365 de derde plaats in.
Het meest gewilde merk bij het dievengilde is nog steeds de Opel. Hiervan werden er vorig jaar 7427 gestolen, terwijl Volkswagen met 3339 de tweede plaats bezet. Na Ford met 1833 stuks staan Mercedes-Benz (1432) op een vierde en BMW met 981 gestolen auto's op een vijfde plek. Het merk Ferrari neemt met één ontvreemde auto de laatste plaats in.
De Stichting Certificering Motorrijtuigenbeveiliging (SCM) presenteert vanmiddag de eerste in Europa goedgekeurde systemen waarmee gestolen auto's via beeldschermen van een particuliere alarmcentrale op de voet kunnen worden gevolgd. Zodra de auto wordt ontvreemd, wordt de positie van het voertuig via een aantal satellieten (GPS) doorgegeven. De alarmcentrale belt eerst met de eigenaar om te verifiëren of zijn voertuig inderdaad is gestolen. Als dat zo is, wordt de politie op de hoogte gebracht.
Een van de systemen die vandaag wordt getoond, is de Armada V200, die tevens aan VIP-beveiliging kan worden gekoppeld. "Zodra iemand uit zijn auto stapt, kan precies worden nagegaan waar hij zich bevindt en wordt in geval van nood de politie ingeschakeld", aldus een zegsman. Deze 'trace and tracking'-systemen beginnen bij prijzen van ongeveer duizend euro.
Er zijn al verzekeringsmaatschappijen die eisen dat auto's met een waarde van meer dan 75.000 euro worden uitgerust met dit zogenoemde voertuig-volg-systeem. Mercedes-Benz gaat dit systeem, dat vanaf de buitenkant niet is te zien, standaard op de duurdere modellen inbouwen.