De eerste experimenten met de zogeheten ritsimulator zijn volgens onderzoeksinstituut TNO uitermate hoopgevend. Zo blijkt dat slechts 20 minuten in de simulator gelijk staat aan een uur in een lesauto. Voorts blijkt het slagingspercentage van leerlingen die hun opleiding gedeeltelijk in de simulator hebben gevolgd met gemiddeld 10 procent te stijgen.
De ANWB heeft de simulator ontwikkeld als antwoord op het steeds drukker wordende verkeer.
"Invoegen op een snelweg kun je tegenwoordig tijdens een 'gewone' rijles hooguit twee keer oefenen. Een simulator heeft geen last van verkeersdrukte en files, waardoor je vaardigheden als invoegen en het nemen van rotondes veel vaker kunt trainen," aldus Van Woerkom, die stelt dat inmiddels wereldwijd belangstelling is getoond voor het in ons land ontwikkelde apparaat. De simulator kent nog meer voordelen. Van Woerkom: "De kwaliteit van de rij-opleiding gaat fors omhoog en leerlingen vinden het rijden in de simulator ook nog eens veel leuker. Bovendien kun je als instructeur veel gerichter lesgeven en het aantal lesauto's op de weg kan omlaag."
De simulator is volgens de ANWB-hoofddirecteur niet van een echte auto te onderscheiden. "Je zit in een auto met daar omheen een groot videoscherm. Je moet ook gewoon je gordel omdoen, evenals je spiegels stellen. De wagen slaat zelfs af, wanneer je je koppeling te snel laat opkomen."
Voorlopig zal de ritsimulator alleen worden ingezet voor de begeleiding van leerlingen op weg naar het felbegeerde roze papiertje. De ANWB sluit echter niet uit dat in de toekomst de simulator ook gaat worden gebruikt om de rijvaardigheid van mensen die al jaren in het bezit zijn van hun rijbewijs, nog eens te toetsen.