De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 16 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Rijles straks in simulator
   
 

door Dominique Weesie DEN HAAG - Rijlessen zullen binnenkort voor een groot deel achter de computer plaatsvinden. De ANWB heeft hiervoor een speciale simulator ontwikkeld, die een autorit zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft. Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat de simulator de autorijles op de weg voor maximaal veertig procent kan vervangen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
Rijlessen zullen binnenkort voor een groot deel achter de computer plaatsvinden.
Het geavanceerde apparaat, uniek in Europa, wordt vandaag door mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor Transportveiligheid, in gebruik genomen. ANWB-directeur G. van Woerkom spreekt van een absolute doorbraak in de rijopleiding. Hij verwacht dat binnen twee jaar alle ANWB-rijopleidingen over één of meer simulatoren zullen beschikken. In totaal gaat het om ongeveer honderd apparaten.

TNO

De eerste experimenten met de zogeheten ritsimulator zijn volgens onderzoeksinstituut TNO uitermate hoopgevend. Zo blijkt dat slechts 20 minuten in de simulator gelijk staat aan een uur in een lesauto. Voorts blijkt het slagingspercentage van leerlingen die hun opleiding gedeeltelijk in de simulator hebben gevolgd met gemiddeld 10 procent te stijgen.

De ANWB heeft de simulator ontwikkeld als antwoord op het steeds drukker wordende verkeer.

"Invoegen op een snelweg kun je tegenwoordig tijdens een 'gewone' rijles hooguit twee keer oefenen. Een simulator heeft geen last van verkeersdrukte en files, waardoor je vaardigheden als invoegen en het nemen van rotondes veel vaker kunt trainen," aldus Van Woerkom, die stelt dat inmiddels wereldwijd belangstelling is getoond voor het in ons land ontwikkelde apparaat. De simulator kent nog meer voordelen. Van Woerkom: "De kwaliteit van de rij-opleiding gaat fors omhoog en leerlingen vinden het rijden in de simulator ook nog eens veel leuker. Bovendien kun je als instructeur veel gerichter lesgeven en het aantal lesauto's op de weg kan omlaag."

De simulator is volgens de ANWB-hoofddirecteur niet van een echte auto te onderscheiden. "Je zit in een auto met daar omheen een groot videoscherm. Je moet ook gewoon je gordel omdoen, evenals je spiegels stellen. De wagen slaat zelfs af, wanneer je je koppeling te snel laat opkomen."

Voorlopig zal de ritsimulator alleen worden ingezet voor de begeleiding van leerlingen op weg naar het felbegeerde roze papiertje. De ANWB sluit echter niet uit dat in de toekomst de simulator ook gaat worden gebruikt om de rijvaardigheid van mensen die al jaren in het bezit zijn van hun rijbewijs, nog eens te toetsen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 16 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.