door Richard van de Crommert en Ronald Veerman DEN HAAG - De Consumentenbond en het Euroforum zijn woedend op een aantal banken omdat zij volstrekt tegen de afspraken in hun eigen klanten kosten in rekening brengen voor het omwisselen van 'oude' guldens in euro's.
De afgelopen dagen zijn vooral klachten binnengekomen over ABN Amro, Postbank en Fortis Bank, waar door een aantal filialen forse provisies worden berekend voor het inwisselen van de laatste guldens.
Ook de Rabobank zou een aantal maal in de fout zijn gegaan en eigen klanten geld vragen voor de teruggebrachte guldens.
"Voor het wisselbedrag van 25 euro is soms zelfs een provisie van 4 euro in rekening gebracht", vertelt een verontwaardigde woordvoerder Sicco Louw van de Consumentenbond. "Maar de euro is geen vreemde valuta. Bij het eigen bankfiliaal mag geen provisie worden berekend."
Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigt dat met een aantal banken inmiddels stevige gesprekken worden en zijn gevoerd om hen te houden aan de afspraak dat de eigen klanten in ieder geval tot 1 april gratis hun laatste guldens moeten kunnen omzetten in euro's.
Dat een aantal banken de afspraken schendt en toch kosten in rekening brengt voor teruggebrachte guldens is vooral wrang omdat president Wellink van De Nederlandsche Bank de burgers juist heeft geadviseerd met hun laatste guldens naar de bank te gaan. Door het oude geld in februari en maart gratis bij de bank om te wisselen zouden de wisselgeldproblemen bij de winkels immers tot een minimum kunnen wordt beperkt, zo benadrukte Wellink.
Volgens de Consumentenbond weigeren bovendien nog steeds een aantal bankfilialen om guldens direct om te wisselen in euro's. "Consumenten krijgen te horen dat ze alleen guldens mogen storten. Maar dat is nooit de afspraak geweest. In de bijsluiter van de eurokit staat letterlijk dat iedereen tot 1 april bij zijn eigen bankfiliaal kostenloos guldens kan storten en/of kan wisselen in euro's."