De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 15 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Britse spoorwegen krijgen opknapbeurt

Van onze correspondent

   
 

LONDEN - De spoorwegen in Groot-Brittannië krijgen tot 2010 een financiële injectie van liefst 55,9 miljard pond - ongeveer 93 miljard euro - om treinen te vernieuwen, op tijd te laten rijden, stations te verbeteren en de veiligheid te vergroten.

De reizigers zullen al binnen twee jaar kunnen ervaren dat het slecht scorende Britse spoor beter wordt. Zo zullen in en rond Londen, waar 70 procent van alle passagiers woont, liefst 1700 nieuwe treinstellen met onder meer laptopaansluitingen en individuele koptelefoons in gebruik worden genomen. Deze zullen 30 jaar oude rijtuigen vervangen. Ook zullen circa 1000 kleine en middelgrote stations drastisch worden opgeknapt.

Tegen het eind van volgend jaar moeten alle treinen zijn uitgerust met een speciaal waarschuwingssysteem als bestuurders onverhoopt door rood licht rijden. Nu zijn diverse treinongelukken te wijten aan de onoplettendheid van bestuurders. In 2006 zal volgens de plannen de eerste hogesnelheidstrein tussen Londen, Brussel en Parijs kunnen rijden als op Britse grond het spoor zal zijn aangepast.

Particuliere sector

Het totale investeringsbedrag valt 4,4 miljard pond (7 miljard euro) hoger uit dan was verwacht. De regering stelt tot 2010 ongeveer 33,5 miljard pond (55,8 miljard euro) beschikbaar om het vervoer per spoor weer soepel te laten verlopen. Het welslagen van de plannen is afhankelijk van investeringen door de particuliere sector, die 23,4 miljard pond moet ophoesten. Voorwaarde hiervoor is dat het vertrouwen van de Britse reiziger terugkeert en er rust aan het spoorfront komt. Het extra geld is beschikbaar gekomen na stevige kritiek op premier Tony Blair dat hij meer aandacht besteedt aan het buitenland dan aan binnenlandse problemen.

Vorige week noemde de Britse minister van Europese Zaken, Peter Hain, het spoorwegnet in zijn land het slechtste van Europa. Net als in Nederland kampen de Britse spoorwegen met een gebrek aan veiligheid en zijn er vele vertragingen. De Strategic Rail Authority (SRA), de instantie die toezicht houdt op het in 1996 geprivatiseerde spoorwegnet, maakte de investeringsplannen gisteren bekend.

Wanprestaties

Railtrack, die het spoornet exploiteert, werd in oktober vorig jaar vanwege wanprestaties onder overheidstoezicht gesteld. Voor de treinen zijn 26 particuliere bedrijven verantwoordelijk. De situatie bij het Britse spoor heeft de laatste paar weken geregeld geleid tot stakingen. De investeringen zijn behalve op verbetering van het spoor gericht op modernisering van kleinere stations en op betere opleidingen voor het personeel. Zo komt er een 'nationale spooracademie'.

De eerste reacties zijn voorzichtig positief. Alleen de Conservatieven deden de plannen af als opnieuw "een trucje" van de regering.

Spoordeskundigen, maar ook de Britse minister van Transport, de zwaar onder vuur liggende Stephen Byers, hameren er continu op dat het verbeteren van het spoor een lange adem vergt. Dit komt omdat opeenvolgende regeringen de laatste 30 jaar onvoldoende hebben geïnvesteerd in het spoor.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 15 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.