De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 8 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Motorcoureur Schoonderbeek timmert aan Dakar-droom

Van onze Telesportredactie

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (250x399, 14kb)
Bertus Schoonderbeek.
ATAR - Alfie Cox vierde gisteren een enigszins verlaat verjaardagsfeestje. De Zuid-Afrikaanse motorcoureur werd afgelopen zondag op de enige rustdag van de Dakar-rally 39 jaar, maar van uitbundigheid was in Atar geen sprake. Niet alleen werd de fabrieksrijder van KTM te veel in beslag genomen door de voorbereidingen op de laatste en beslissende week van de woestijnrally, maar bovendien zijn de schappen in het straatarme en bovendien islamitische Mauretanië alleen maar gevuld met frisdranken en niet met champagne. Alfie besloot zichzelf daarom in de tiende etappe maar te trakteren op een dagzege, hetgeen de sympathieke motard van harte werd gegund. Hij won de rondrit om Atar. Veel schoot Cox er in het algemeen klassement niet mee op, want koploper en Dakar 2001-winnaar Fabrizio Meoni leverde slechts zes seconden op hem in.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 8kb)

De twee overgebleven Nederlandse motorcoureurs, Eric Verhoef en Bertus Schoonderbeek, kwamen veilig en dik op tijd weer in Atar terug. Schoonderbeek hield zich keurig aan zijn uitgangspunt om zijn eerste 'Dakar' te willen uitrijden. De aannemer uit Leusden is voor geen kleintje vervaard. Wie de Mont Blanc beklommen heeft, de marathon van New York en Elfstedentocht tot een goed einde heeft gebracht, draait immers zijn hand niet meer om voor een monsterrit door de woestijnen van Westelijk Afrika? Bertus is gewoon een doordouwer. Dat hij voor het Kanjer-team rijdt, is dan ook terecht, al heeft de benaming vooral met zijn sponsor (stroopwafeltjes) te maken. In tegenstelling tot Verhoef die een hoge klassering nastreeft en gisteren een plek opklom naar de vijftiende plaats, gaat de stoere Schoonderbeek op eigen tempo over de metershoge duinen, verraderlijke stenenplateaus en soms snelle pistes.

Wie op zowel Eurosport als RTL5 de wonderschone beelden ziet, krijgt grote bewondering voor de deelnemers, of dat nu de fabrieksrijders of de oprechte amateurs zijn. Je moet een mannetjes- cq. vrouwtjesputter, een pure doorzetter zijn om het gevecht met de woestijn aan te kunnen. Schoonderbeek was ook gisteren zo wijs zich niet gek te laten maken door de elementen, want zo vertelde de man die 's winters niet thuis achter de geraniums wenst te zitten: "Ik heb het vandaag bewust kalmpjes aan gedaan. Ik rijd niet voor het klassement. Het gaat mij er om de finish te halen, dat is mijn droom. Ik vond de etappe van vandaag behoorlijk link met op veel plaatsen van die scherpe stenen. Da's niks voor mij, dus heb ik geen onnodige risico's genomen. Met mijn lies valt het mee (een gevolg van een val, red.) en zolang ik op de motor kan blijven staan, voel ik niks. Maar ik wil niet zeuren, want tot nu toe vergaat het mij hier prima in de woestijn."

In de top van de klassementen van de drie categorieën kwam gisteren weinig beweging. Daarin kan vandaag verandering komen met één van de moeilijkste en langste tijdritten in de etappe naar Tidjika. Het Erg-gebergte, veel zand en moeilijke opdrachten voor de navigator zijn een kolfje naar de hand van de echte avonturier.

Dakar-rally. Tiende etappe Atar-Atar (Mau), totaal 404 km, special 366 km:

Auto's: 1. Kleinschmidt-Schulz (Dui) 3.46.12, 2. Masuoka-Maimon (Jap/Fra) op 5.34, 3. Shinozuka-Delli-Zotti (Jap/Fra) 5.57, 4. Fontenay-Picard (Fra) 7.28, allen Mitsubishi Pajero 5. Sousa-Jesus (Por) Mitsubishi L200 20.28, 48. Leyds-Blom (Ned) Toyota Landcruiser 3.15.08. Algemeen: 1. Masuoka 18.26.45, 2. Shinozuka 12.09, 3. Kleinschmidt 20.35, 4. Fontenay 58.41, 5. Sousa 2.41.08, 46. Leyds 14.51.01.

Motoren: 1. Cox (ZAf) 4.08.10, 2. Meoni (Ita) 0.06, 3. Roma (Spa) 1.25, 4. De Gavardo (Chi) 3.45, 5. Sainct (Fra) 5.17, 19. Verhoef (Ned) 46.45, 69. Schoonderbeek (Ned) 2.32.52, allen KTM. Algemeen: 1. Meoni 20.10.16, 2. Roma 3.21, 3. De Gavardo 5.32, 4. Cox 10.57, 5. Arcarons (Spa) KTM 15.14, 15. Verhoef 3.34.01, 78. Schoonderbeek 13.09.22.

Vrachtwagens: 1. De Azevedo-Tomecek-Martinec (Braz/Tsj/Tsj) Tatra 5.15.46, 2. Loprais-Kalina-Hamerla (Tsj) Tatra 2.24, 3. Tchaguine-Mardeev-Savostine (Rus) Kamaz 9.52, 9. De Rooy-De Rooy-Geusens (Ned/Bel) DAF 1.05.39, 10. Bekx-Van Ginkel-Govaere (Ned/Bel) Ginaf 1.16.20. Algemeen: 1. Tchaguine 25.52.22, 2. De Azevedo 1.36.25, 3. Loprais 1.38.19, 8. De Rooy 6.08.43, 14. Bekx 9.57.43.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 8 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.