De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 8 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM werkt tijdelijk samen met Britse branchegenoot
   
 

Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen KLM en British Airways (BA) gaan tijdelijk een commerciële samenwerking aan. De tijdelijke alliantie staat los van de vergaande fusie, die beide maatschappijen op langere termijn nog steeds overwegen.

KLM en BA gaan gezamenlijk en voor elkaar vluchten uitvoeren naar bestemmingen in het Midden-Oosten. De details van de samenwerking, bedoeld om kosten en capaciteit te delen, worden momenteel afgerond. Een slotakkoord lijkt eerder een kwestie van dagen dan van weken.

De voorgenomen samenwerking van KLM en British Airways heeft de instemming van de Europese Commissie. Die gaf al eens groen licht voor tijdelijke allianties die bedoeld zijn om bij de huidige luchtvaartcrisis netwerken in stand te houden. Gesprekken over samenwerking om de schade van de crisis zoveel mogelijk te beperken, werden enkele weken geleden in deze krant al door de KLM bevestigd.

"Het gaat in dit geval nadrukkelijk om een tijdelijke samenwerking. De Europese Commissie heeft daarvoor exacte kaders aangegeven. Fusiebesprekingen tussen BA en de KLM worden momenteel niet gehouden", aldus een KLM-woordvoerder.

"Het gaat om een beperkt aantal bestemmingen in het Midden-Oosten", vult de zegsman aan. Problemen die voor een alliantie op de korte termijn nog moeten worden opgelost zijn de afstemming van elkaars service en de loyaliteitsprogramma's, de zogenaamde frequentflyerprogramma's, waarmee onder meer gratis tickets kunnen worden gespaard. Verder is de vraag wie waarheen gaat vliegen en via welke knooppunt - Schiphol of Londen. "Het blijkt vooral nog een geweldig logistiek traject", melden KLM-kringen.

De samenwerking van beide luchtvaartmaatschappijen zal zich grotendeels beperken tot zogenoemde codesharevluchten, het onder hetzelfde vluchtnummer koppelen van elkaars vluchten aan elkaars netwerken. De netwerken blijven gespaard, omdat bestemmingen onder druk van de huidige crisis niet hoeven te worden geschrapt wegens te dunne passagierstromen.

Voor de BA-directie is een fusie met KLM een secondaire keuze. Samenwerking met American Airlines heeft de voorkeur.

Voor die alliantie wordt nog steeds gewacht op toestemming, maar die lijkt sinds kort in zicht. In dat geval staat Northwest Airlines, de Amerikaanse KLM-partner, een alliantie met BA in de weg. Air France is dan voor KLM het mogelijke alternatief, waarover informeel trouwens ook al wordt gesproken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 8 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.