De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 8 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Duitse ondernemers zetten samen schouders eronder
   
 

BERLIJN - 'Duitsland pakt aan'. Met deze drie woorden als indringende reclameslogan wil een initiatiefgroep, voortgekomen uit het bedrijfsleven in de Bondsrepubliek, het hedendaagse doemdenken bij onze oosterburen doorbreken en het land opnieuw opstoten in de vaart der volkeren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 24kb)
Met deze optimistische slogan hopen de Duitsers een nieuw Wirtschaftswunder te bewerkstelligen.
Dat is hard nodig ook, want het gaat slecht in Duitsland. Berichten over ontslagen, bedrijfssluitingen, begrotingstekorten, belastingverhogingen en uitblijvende investeringen in onderwijs en in infrastructuur zijn aan de orde van de dag. De schier oneindige stroom negatieve uitingen dreigt het volk van het naoorlogse 'Wirtschaftswunder' totaal te verlammen, terwijl het allemaal best nog wel meevalt, zeggen de organisatoren hoopvol.

"Waarom is de stemming in Duitsland eigenlijk slechter dan de feitelijke situatie? Waarom zijn consumenten en investeerders onzeker? Waarom worden hervormingen, waarvan iedereen weet dat ze dringend noodzakelijk zijn, niet uitgevoerd?"

In de spiegel kijkend, formuleert het actiecomité zelf het volgende antwoord: "De Duitsers lijken te verzinken in een verlammend gevoel van machteloosheid, van angst en zelfs van onverschilligheid. Na vijftig jaar van opbouw dreigt het veranderingsgevoel op te houden, ontbreekt steeds vaker de ondernemerszin, de moed tot vernieuwing en de durf tot het nemen van noodzakelijke maatregelen."

Om voornoemde redenen wrijft de initiatiefgroep te pas en te onpas op radio, televisie en in dag- en weekbladen de burger haar oppeppende slogan onder de neus 'Duitsland pakt aan', in de hoop iets aan de huidige mentaliteit te kunnen veranderen. In grote advertenties heet het: "Recessie begint in de hoofden. En juist daar moeten we haar stoppen." Alle Duitsers worden opgeroepen bij zichzelf te rade te gaan, orde op zaken te stellen en verantwoordelijkheden op zich te nemen, zowel thuis alsook op het werk.

De eerste aanzet tot de landelijke campagne kwam eind vorig jaar uit de uitgeverswereld. Ook daar gaat het slecht. Zelfs bij Axel Springer Verlag, het concern dat onder andere de dagbladen Bildzeitung en Die Welt uitgeeft en geldt als een van de grootste en meest winstgevende in Europa, worden geen zwarte cijfers meer geschreven. Springer lijdt voor het eerst in het ruim vijftigjarig bestaan verlies, omdat de advertentiemarkt als een pudding is ingezakt. Volgens de initiatiefnemers is het een economische wetmatigheid, dat als de reclame het laat afweten, de crisis begint. "Als de reclame aantrekt, is er ook de opleving."

Het Duitse bedrijfsleven heeft zich aan de actie verbonden met klinkende namen, zoals die van Rolf Breuer (Deutsche Bank), Ron Sommer (Deutsche Telekom) en Lothar Spät (Jenoptik). Verder doen belangen- en brancheorganisaties mee, waarbij de nadruk ligt op de uitgevers en de reclamewereld.

Maar ook prominenten uit de show- en de televisiewereld, die dichter bij de 'gewone man' staan, zetten zich in om de haperende motor van de grootste Europese industrienatie weer op gang te krijgen. Beschermheer van 'Duitsland pakt aan' is oud-bondspresident Roman Herzog, van wie de volgende peptalk komt: "Ik roep op tot meer verantwoordelijkheidsgevoel. Ik vertrouw op onze ontwikkelingskracht. Laten we weer in onszelf geloven. De beste jaren liggen nog voor ons."

Maar het gevoel van neergang zit er zelfs bij de meeste prominenten dieper in dan gewenst, constateerde een van de Duitse kranten, die het was opgevallen dat tijdens de presentatie van de actie alleen televisie-entertainer Johannes B. Kerner opgewekt in de camera keek. "Alle andere deelnemers stonden er met doodernstige gezichten bij, terwijl ze waren uitgenodigd voor een actie tegen de slechte stemming."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 8 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.