De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 8 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Wel meer uitgaven in oktober
CBS: Vorig jaar hand op de knip

Van onze economische redactie

   
 

AMSTERDAM - Nederlanders hielden de eerste tien maanden van 2001 meer hun hand op de knip dat in dezelfde periode een jaar eerder. De consumptie van huishoudens steeg in deze maanden met 1,7 procent. Dit is de helft minder dan in 2000, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In de eerste tien maanden van 2000 gaven de huishoudens nog 3,5 procent meer uit dan het jaar ervoor. Dat de huishoudens in dezelfde periode van 2001 minder kochten, komt vooral door de terugloop van het consumentenvertrouwen. Consumenten gingen daardoor ook meer sparen. Een woordvoerder van het CBS ziet de toekomst echter niet somber in. "In 2001 was de groei stabiel. Daarbij is de consument nog steeds bereid tot het doen van aankopen", meent de woordvoerder.

Voorzichtig

Hoofddocent aan de faculteit Economie van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, dr. G. Antonides, denkt dat er voorzichtig gedaan moet worden met voorspellingen. Hij is niet verbaasd over de beperkte groei in de uitgaven van consumenten. "Het is een uiterst labiele situatie", meent hij. De econoom denkt dat het vertrouwen en daarmee de bestedingen van de consument halverwege dit jaar iets zullen verbeteren, mits er geen gekke dingen gebeuren. Er is in Nederland in de maand oktober van 2001 door huishoudens 2,7 procent meer uitgegeven dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Vooral aan duurzame goederen werd meer besteed. De aankoop van deze goederen steeg in oktober 2001 met 4,6 procent, ten opzichte van dezelfde maand in 2000. Woninginrichting en doe-het-zelfartikelen werden veel gekocht en ook vervoermiddelen en elektronica vonden gretig aftrek bij de consument. Aan kleding en schoeisel werd echter minder uitgegeven.

De consumptie van voedings- en genotmiddelen in Nederland steeg in de oktobermaand met 2,5 procent, vergeleken bij die maand vorig jaar. Over de maanden januari tot en met oktober werden deze middelen 0,8 procent minder verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2000. De aankoop van overige goederen, als brandstof, medicijnen, bloemen, cosmetica en boeken, steeg eveneens met 2,5 procent. De dienstensector mocht rekenen op 2,1 procent meer bestedingen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 8 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.