De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 7 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Struijlaart begint
nieuwe jaar met titel

   
 

ZANDVOORT - Het nieuwe jaar is voor Erik Struijlaart voorspoedig begonnen. Niet alleen behield de 39-jarige autocoureur uit Purmerend de leiding in het Winter Endurance Kampioenschap door gisteren op het Circuit Park Zandvoort zijn klasse te winnen, maar hij mocht zich bovendien de eerste kampioen in het nieuwe autosportseizoen noemen. De eerste kampioen?!! Jazeker, want afgelopen vrijdag pas vernam Struijlaart dat hij uiteindelijk toch de titel in de Union Toyota Yaris Cup 2001 heeft verdiend. Vele maanden na afloop van het nationale autorensportseizoen!

Aanvankelijk was Christiaan Frankenhout tot kampioen uitgeroepen, maar bij de technische nakeuring bleek het vliegwiel van zijn Yaris niet conform het reglement te zijn. Doordat zijn team tegen de afkeuring en diskwalificatie in beroep ging bij het College Autosport Rechtspraak, heeft het maanden geduurd voordat de eindstand van Yaris Cup bekend werd.

De 'vergeten kampioen' troostte zich met de gedachte dat hij in de boeken zal worden bijgeschreven als eerste winnaar van deze instapklasse, gevolgd door Patrick Borst als tweede en Frankenhout zelfs als derde. Weliswaar grapte Struijlaart "dat ik nu de eerste kampioen in het nieuwe jaar ben geworden", maar de onbevredigende ontknoping stelde hem niettemin teleur: "Het was veel leuker geweest als ik het eerder had geweten. Het liefst was ik natuurlijk op het podium als kampioen gehuldigd. Nu is de lol er een beetje af".

Het is omdat autosport geen olympische discipline is, want anders zouden de 'wintersporters' nog feller voor de tickets naar Salt Lake City hebben gestreden dan nu al het geval was tijdens de vieruursrace op Zandvoort. In de derde wedstrijd van de winterserie werd door veertig equipes in alle vier categorieën pittig gereden. Bij een temperatuur van vier graden boven nul en op een vochtige baan leverde dat leuke gevechten op. Willy Welles was daar al niet meer bij, want hij crashte zijn BMW tijdens de (ochtend)training in het Scheivlak (zeven keer over de kop!).

De eindzege ging, zoals werd verwacht, weer naar de Marcos Mantis van Peter van der Kolk. Het was na Zolder zijn tweede zege, ditmaal met Pim van Riet als vervanger van Cor Euser. Zij ondervonden echter veel tegenstand van de fraaie, nagenoeg standaard Maserati 3200GT van Frits Hessing-Frank Kerseboom, want beide equipes eindigden na vier uur racen in dezelfde ronde. Door hun derde plaats en overwinning in de klasse deden Struijlaart en zijn teamgenoot Ronald Morien met hun Renault Clio goede zaken met oog op de finalerace van 10 maart, weer op Zandvoort. De kersverse Yaris-kampioen kan zich in het WEK bovendien goed voorbereiden op het komend raceseizoen waarin hij naar de Clio Cup zal overstappen.

Een aantal coryfeeën haalde de finish niet. Tom Coronel (koppakking), Frans Verschuur (oliepomp) en Allard Kalff (crash na hangend gaspedaal) vielen voortijdig uit.

Zandvoort. Nieuwjaarsrace, derde wedstrijd Winter Endurance Kampioenschap: 1. Van der Kolk-Van Riet (Marcos Mantis) 110 ronden in 4.01.28,040, 2. Hessing-Kerseboom (Maserati 3200GT) 1.01,911, 3. Struijlaart-Morien (Renault Clio) op 3 ronden, 4. Albers-Lanting (Donkervoort) op 4 ronden, 5. Koster-Meijer (Citroën Saxo) op 5 ronden. Klassewinnaars: +2000cc: Van der Kolk-Van Riet, -2000cc: Struijlaart-Morien, BMW Compact: Van Beek-Van Beek-Jansen (103 ronden), diesel: De Groot-Strous jr. (Seat Ibiza TDi (103 ronden). Stand: 1. Struijlaart 48 punten, 2. Morien 44, 3. De Groot en Van der Kolk 40. Volgende en laatste race: 10 maart Zandvoort.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 7 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.