De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 4 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Wacht met Tweede Maasvlakte'

Van een onzer redacteuren

   
 

ROTTERDAM - De aanleg van de Tweede Maasvlakte moet afhangen van de economische groei in de komende jaren. Blijft deze onder de 2% per jaar, dan kan de uitbreiding van het Rotterdamse havengebied nog twintig jaar op zich laten wachten.

Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB), het Nederlands Economisch Instituut (NEI) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). "Hun theorie rijmt niet met de werkelijkheid", reageert een woordvoerder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR).

De instanties berekenden dat er bij een forse groei (3%) pas rond 2010 behoefte ontstaat aan uitbreiding van het Rotterdamse havengebied. Bij een middelgrote groei (2,5%) kan beter nog een aantal jaren langer gewacht worden. Valt de economische groei lager uit dan 2% per jaar, dan zou de uitbreiding tot na 2020 in de koelkast gezet moeten worden.

Het CPB, NEI en RIVM menen dat er niet eerder begonnen moet worden met de aanleg, dan de vraag aangeeft. Dit tot groot ongenoegen van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR). Zij is van mening dat het drietal de mogelijkheden voor intensiever gebruik van het huidige havengebied overschat. "Er zijn nu al geen grote terreinen meer beschikbaar", meent een GHR-woordvoerder.

Het kabinet gaf op 11 mei 2001 toestemming voor het aanleggen van de Tweede Maasvlakte.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 4 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.