door Arnold Burlage SCHIPHOL - KLM-passagiers reageren verontwaardigd op een toeslag van 25 euro die vanaf 1 januari voor telefonische reserveringen is ingevoerd. Voor internetboekingen worden die 'administratiekosten' daarentegen niet in rekening gebracht.
Een directiewoordvoerder heeft gisteren de nieuwe toeslag bevestigd. "We brengen daarmee aan de ene kant onze administratiekosten in rekening, terwijl anderzijds boekingen via internet worden gestimuleerd", zei hij.
De forse reserveringstoeslag, die vrijwel onaangekondigd en geruisloos is ingevoerd, geldt (nog) niet bij buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, waar in een enkel geval wel kleinere bedragen als boekingskosten moeten worden betaald.
Telefonische reserveringen bij buitenlandse luchtvaartmaatschappijen kunnen daardoor forsere prijsverschillen met de vliegprijs van de KLM gaan vertonen. De toeslag van 25 euro geldt ongeacht de bestemming en ticketprijs.
"Schandalig om met de ticketprijs passagiers te discrimineren die niet over internet beschikken. Vooral oudere passagiers worden op die manier de dupe en betalen de hoofdprijs", aldus een Amerikaanse, die haar reservering bij de KLM gisteren direct liet annuleren om met een andere maatschappij naar de VS te reizen.
Op reisbureaus die zijn aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) worden al langer boekings- en voor vliegtickets ook reserveringskosten berekend. Maar dat bedrag is drastisch verhoogd onder invloed van de KLM-actie die met de overkoepelende organisatie van de reisbureaus is overeengekomen.
Het ANVR vindt het onjuist dat internetpassagiers bij de KLM geen extra kosten hoeven te betalen. "De internetsite van KLM kost miljoenen die nu dus niet door haar internetklanten worden betaald. De kosten worden daarentegen nu in rekening gebracht bij onze klanten, die via een ANVR-reisbureau KLM-tickets boeken. Dit is niet juist en oneerlijke concurrentie", aldus de ANVR-functionaris.