De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 3 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Koele Huisinga had weinig
voeling met NS-personeel

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 14kb)
HANS HUISINGA (Foto: ANP)
UTRECHT - Recht door zee, duidelijk, no-nonsense. De typeringen van Hans Huisinga (51) bij zijn aantreden als president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen op 1 augustus 2000 logen er niet om: klanten en personeel van de NS kregen te maken met een manager die niet om de hete brij heen draait.

Huisinga zou de NS definitief transformeren naar een klantvriendelijk efficiënt bedrijf.

Huisinga had in de vijf jaar daarvoor, als directeur van NS Reizigers, al een paar maal ruzie gehad met de bonden. Desalniettemin kreeg hij van hen het voordeel van de twijfel. De aanvankelijk vrij positieve kwalificaties sloegen in de maanden na zijn promotie snel om in aanmerkelijk minder vleiende bewoordingen: koel, afstandelijk, hard. Huisinga had misschien wel veel oog voor de noden van zijn klanten, met het NS-personeel had hij weinig voeling.

De onrust groeide allengs. Een charme-offensief in de vorm van een etentje bij een machinist thuis kon daar weinig aan veranderen. Het veelbesproken rondje rond de kerk, onderdeel van de antivertragingsplannen, werd een splijtzwam binnen de gelederen van de NS. Huisinga wilde van geen wijken weten, de nieuw opgerichte personeelscollectieven van boze NS'ers evenmin.

"Ik heb de mentaliteit van een topsporter. Ik verbind me emotioneel aan een doel en dan ga ik ervoor", zei Huisinga begin 2001 in een van de schaarse interviews die hij gaf. Het was geen loze kreet. Huisinga nam als roeier deel aan de Olympische Spelen van 1972 in München. Hij zat op de vijfde positie in de acht, gereserveerd voor de krachtigste man.

Huisinga is een mannetjesputter, een ondernemend type. Moeilijke klussen zal hij zeker niet uit de weg gaan.

Bij de NS werd de positie van Huisinga echter onhoudbaar toen de punctualiteit, aankomst en vertrek van de treinen, steeds verder terugviel.

Minister Tineke Netelenbos (Verkeer) eiste, gesteund door de Tweede Kamer, dat over heel 2001 minstens vier van de vijf treinen op tijd zouden rijden. Het bleek te veel gevraagd: de punctualiteit zakte de laatste weken van het vorig jaar steeds verder weg en de vereiste 80% werd niet gehaald.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 3 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.