DEN HAAG - Minister Netelenbos (Verkeer) heeft de Nederlandse Spoorwegen na een daverende ruzie met de raad van commissarissen onder curatele gesteld. Na de wanprestaties van de gisteren afgetreden directie eist de PvdA-bewindsvrouw dat er binnen een half jaar schoon schip wordt gemaakt.
|
Huisinga (Foto: ANP)
|
Rabo-topman Wim Meijer wordt de opvolger van president-commissaris Jan Timmer, die met zijn collega-commissarissen uit protest tegen de harde ingrepen van Netelenbos eveneens met onmiddellijke ingang is opgestapt.
De bewindsvrouw drong er op oudejaarsdag bij Timmer op aan president-directeur Huisinga te ontslaan. Na ruggespraak met de overige commissarissen werd besloten aan deze oproep geen gehoor te geven, omdat dit niet in het belang zou zijn van de onderneming. Daarop besloot de voltallige raad van commissarissen zijn functie ter beschikking te stellen. Toen Huisinga dit nieuws ter ore kwam, besloot hij de eer aan zichzelf te houden. Datzelfde deed de tweede man binnen de directie, Roy Lantain. De twee overige directeuren van de holding, M. Niggebrugge en A. Meerstadt, blijven op aandringen van Timmer voorlopig aan.
Aanleiding voor het vertrek van vrijwel de voltallige NS-top is dat het spoorbedrijf in 2001 niet in staat is gebleken om minimaal tachtig procent van de treinen op tijd te laten rijden.
,,Daarom is het zeer belangrijk dat er op korte termijn schoon schip wordt gemaakt," aldus Netelenbos, die sprak over een dramatische ontwikkeling. Een nog te benoemen nieuwe interim-directeur moet tot 1 juli van dit jaar orde op zaken gaan stellen bij het geplaagde spoorbedrijf.
Minimumniveau
Netelenbos is het vertrouwen in de directie en de commissarissen volledig kwijt geraakt toen bleek dat de belofte over het op tijd rijden van de treinen niet kon worden nagekomen. Volgens voorlopige berekeningen bleef het punctualiteitcijfer in 2001 steken op 79,9 procent. De minister heeft geen moment getwijfeld over de keiharde ingreep. ,,Het op tijd laten rijden van tachtig procent van alle treinen was echt het minimumniveau.
Dat was heel uitdrukkelijk afgesproken en diende dan ook consequenties te hebben."
Het pleidooi van de opgestapte president-commissaris Timmer om de huidige directie respijt te geven werd door Netelenbos gisteravond resoluut van de hand gewezen. ,,Ik heb toen tegen hem gezegd dat ik dat vertrouwen niet kon geven," stelt Netelenbos. "Het gaat mij om de publieke kant van de zaak. Iedereen moet nu zijn schouders eronder zetten, want we doen dit in het belang van de treinreizigers."
Behalve de nieuwe president-commissaris Meijer, die in het verleden PvdA-fractievoorzitter was in de Tweede Kamer, komen er vier tijdelijke commissarissen. Het gaat hier om vier topambtenaren van het ministerie van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Pikant detail is dat één van hen, directeur-generaal bij Verkeer en Waterstaat Maarten van Eeghen, enkele jaren terug met ruzie is vertrokken bij de Nederlandse Spoorwegen.
Als de NS-top niet zelf was opgestapt, dan waren de bestuurders door Netelenbos uiteindelijk de laan uitgestuurd. Vandaag wordt een aandeelhoudersvergadering bijeengeroepen, waar tot de benoeming van de nieuwe interimdirecteur wordt besloten.
Steun Kamer
De Tweede Kamer, waar de ontevredenheid over de puinhoop bij de NS al tot grote hoogte was gestegen, steunt de ingreep van Netelenbos. VVD-leider Dijkstal zegt begrip te hebben voor de voorstellen van Netelenbos. ,,Er moet nu snel een oplossing komen voor de bestaande problemen," aldus Dijkstal.
Ook de PvdA staat achter Netelenbos. "Dit was onontkoombaar", aldus Kamerlid Dijsselbloem, die hoopt dat alle neuzen bij de NS nu snel een kant op staan. CDA-Kamerlid Eurlings vindt het vooral verstandig dat is gekozen voor een periode met een interim-management. "Netelenbos heeft het enige juiste besluit genomen. Ik hoop dat nu echt snel de maatregelen volgen die zo hard nodig zijn." Netelenbos is blij met de steun van de Kamer. "Een bedrijf dat zo ziek is, is gebaat bij rust."
De nieuwe directeur krijgt de vrije hand om ook de personeelscollectieven aan te pakken. |