De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 2 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Het Jaarboek 2001 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Binnenkort besluit over bouw vliegende auto
Gyrokopter omzeilt
files zonder moeite

   
 

door Arnold Burlage DELFT - Over enkele weken valt een besluit over de bouw van de gyrokopter, geen auto, geen helikopter, maar een vliegende automobiel, waaraan momenteel in ons land voortvarend wordt gewerkt. De gyrokopter, bedoeld voor de zakelijke markt om het fileprobleem te omzeilen, kan zowel vliegen als rijden. Het eerste concept ligt inmiddels gereed op de tekentafel met daarin verwerkt de eisen van de Rijksluchtvaartdienst en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Een aantal geïnteresseerde investeerders neemt medio januari onder leiding van Staal Bankiers een besluit over het project, waaraan onder meer wordt meegewerkt door de afdeling Lucht en Ruimtevaart van de Technische Universiteit in Delft.

Initiatiefnemer John Bakker (43) uit 's-Gravenmoer verwacht dat al in het nieuwe jaar kan worden begonnen met de bouw van twee prototypes, waarmee dan binnen twee à drie jaar de eerste proefvluchten en -ritten kunnen worden gemaakt. Ook vanuit het buitenland bestaat inmiddels belangstelling.

Vliegbreveteisen

De gyrokopter wordt uitgerust met een simpele automotor, een kleine dieselmotor heeft de voorkeur, zonder geluidsoverlast. Over de weg kan er maximaal 120 kilometer per uur mee worden gereden, vliegend gemakkelijk de dubbele snelheid, maar dan wel zonder oponthoud van files. De gebruikers moeten voldoen aan de laagste vliegbreveteisen, vergelijkbaar met die voor de bestaande populaire 'ultra light'-toestellen.

Voor de eerste gebruikers wordt gedacht aan medische hulpverlening, politie, brandweer, taxi's, transport van donororganen, grensbewaking en andere overheidsdiensten. In een later stadium hopen de initiatiefnemers op de particuliere zakelijke markt.

"De gyrokopter kan al op een weilandje van 50 meter opstijgen. Voor het landen heeft deze nog veel minder ruimte nodig, omdat de gyrokopter zo goed als verticaal kan landen", aldus de ontwerpers.

Al jarenlang bestaan plannen voor een zogenoemde vliegende auto. Maar de belangrijkste barrières vormden de gewichtseisen en de starre regelgeving. "Nu ziet het uit naar een doorbraak. Over enkele weken valt met investeerders een belangrijke beslissing", zegt initiatiefnemer John Bakker.

De kansen van gyrokopter zijn de laatste tijd beduidend toegenomen door een vrijere luchtvaartwetgeving in Europa, waardoor dit soort projecten meer ruimte en kansen krijgt.

Materialen

"We kunnen nu ook tegen betaalbare prijzen gebruik maken van zeer moderne en lichte materialen, waardoor het gewicht van zo'n vliegmobiel belangrijk wordt verminderd en beneden de 650 kilo kan blijven", aldus John Bakker.

De andere partners die naast de TU in Delft bij het project zijn betrokken, zijn constructie- en ontwerpbureau Sparks Design Engineering te Ridderkerk en Airborn in Delft, een bedrijf, dat is gespecialiseerd in lichtgewicht constructies.



 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 2 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.