De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 29 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Rotterdam blijft grootste
haven ondanks deining

Van onze Rotterdamse redactie

   
 

ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven moeten de mouwen weer worden opgestroopt. Dat is de boodschap die overheid en bedrijfsleven afleiden uit de overslagcijfers van dit jaar.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 30kb)
Rotterdam gaat de havengelden bevriezen om de bedrijvigheid in de haven te stimuleren.
Uit gisteren vrijgegeven cijfers blijkt dat de goederenoverslag in de haven over 2001 zal uitkomen op 315 miljoen ton. Dat betekent een daling van 2,2% ten opzichte van vorig jaar, toen een recordomzet werd behaald.

Omdat vooral in het Verre Oosten (Singapore, Hongkong, Yokohama) en in de Verenigde Staten (Los Angeles) de drukte in de haven óók terugliep, blijft Rotterdam wel de grootste overslaghaven van de wereld. Toch nemen de gemeente Rotterdam en het Gemeentelijk Havenbedrijf geen genoegen met de terugval. "We hebben de naam dat onze haven duur is. Daarom zal de gemeente de havengelden bevriezen. De gemeenteraad heeft bovendien onlangs in een motie alle overige partijen opgeroepen om de Rotterdamse haven voor de klanten niet duurder te laten worden", zei burgemeester Ivo Opstelten.

Bovendien wil Rotterdam snel en duidelijk tot afspraken komen met het kabinet over de financiering van de toekomstige Tweede Maasvlakte, waarvoor het kabinet-Kok vorige week het groene licht gaf.

De terugloop van de overslagcijfers is een rechtstreeks gevolg van de malaise in de wereldeconomie. Vooral het containervervoer van en naar het Verre Oosten blijft ver achter. Ook de mkz-uitbraak in Engeland kostte Rotterdam omzet. Veel lading voor Engeland bestaat uit levensmiddelen. Een groot deel van het jaar konden die niet geëxporteerd worden. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is niet bezorgd over de toekomst. "Een teruggang van 2,2% ten opzichte van een recordjaar is geen ramp. Ik verwacht nog altijd dat de goederenoverslag in onze haven zal groeien naar 380 miljoen ton in 2010. We liggen nog steeds op schema", verklaarde algemeen directeur W. Scholten van het Havenbedrijf.

Scholten liet eveneens weten de Amsterdamse haven de helpende hand te bieden, als Amsterdam de Maasstad daarom vraagt. De havendirecteur denkt aan een samenwerking tussen stuwadoor Hutchison Whampoa, grootaandeelhouder van het Rotterdamse overslagbedrijf ECT en het Amsterdamse Ceres.

De Amsterdamse haven heeft nog steeds geen klant gevonden voor de prestigieuze overslagfaciliteit van de Amerikaan Kritikos, Ceres Paragon. De gemeente Amsterdam heeft Hlf. 300 miljoen in het project gestoken. De terminal ligt echter ongebruikt sinds de oplevering in de zomer.

In tegenstelling tot de Rotterdamse haven wist Antwerpen, de grote concurrent, de overslag dit jaar vrijwel gelijk te houden op zo'n 130 miljoen ton. Het havenbestuur meldde gisteren daar erg tevreden mee te zijn omdat andere havens, zoals Gent en Zeebrugge, wél een min noteerden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 29 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.