ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven moeten de mouwen weer worden opgestroopt. Dat is de boodschap die overheid en bedrijfsleven afleiden uit de overslagcijfers van dit jaar.
|
Rotterdam gaat de havengelden bevriezen om de bedrijvigheid in de haven te stimuleren.
|
Uit gisteren vrijgegeven cijfers blijkt dat de goederenoverslag in de haven over 2001 zal uitkomen op 315 miljoen ton. Dat betekent een daling van 2,2% ten opzichte van vorig jaar, toen een recordomzet werd behaald.
Omdat vooral in het Verre Oosten (Singapore, Hongkong, Yokohama) en in de Verenigde Staten (Los Angeles) de drukte in de haven óók terugliep, blijft Rotterdam wel de grootste overslaghaven van de wereld. Toch nemen de gemeente Rotterdam en het Gemeentelijk Havenbedrijf geen genoegen met de terugval. "We hebben de naam dat onze haven duur is. Daarom zal de gemeente de havengelden bevriezen. De gemeenteraad heeft bovendien onlangs in een motie alle overige partijen opgeroepen om de Rotterdamse haven voor de klanten niet duurder te laten worden", zei burgemeester Ivo Opstelten.
Bovendien wil Rotterdam snel en duidelijk tot afspraken komen met het kabinet over de financiering van de toekomstige Tweede Maasvlakte, waarvoor het kabinet-Kok vorige week het groene licht gaf.
De terugloop van de overslagcijfers is een rechtstreeks gevolg van de malaise in de wereldeconomie. Vooral het containervervoer van en naar het Verre Oosten blijft ver achter. Ook de mkz-uitbraak in Engeland kostte Rotterdam omzet. Veel lading voor Engeland bestaat uit levensmiddelen. Een groot deel van het jaar konden die niet geëxporteerd worden. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is niet bezorgd over de toekomst. "Een teruggang van 2,2% ten opzichte van een recordjaar is geen ramp. Ik verwacht nog altijd dat de goederenoverslag in onze haven zal groeien naar 380 miljoen ton in 2010. We liggen nog steeds op schema", verklaarde algemeen directeur W. Scholten van het Havenbedrijf.
Scholten liet eveneens weten de Amsterdamse haven de helpende hand te bieden, als Amsterdam de Maasstad daarom vraagt. De havendirecteur denkt aan een samenwerking tussen stuwadoor Hutchison Whampoa, grootaandeelhouder van het Rotterdamse overslagbedrijf ECT en het Amsterdamse Ceres.
De Amsterdamse haven heeft nog steeds geen klant gevonden voor de prestigieuze overslagfaciliteit van de Amerikaan Kritikos, Ceres Paragon. De gemeente Amsterdam heeft Hlf. 300 miljoen in het project gestoken. De terminal ligt echter ongebruikt sinds de oplevering in de zomer.
In tegenstelling tot de Rotterdamse haven wist Antwerpen, de grote concurrent, de overslag dit jaar vrijwel gelijk te houden op zo'n 130 miljoen ton. Het havenbestuur meldde gisteren daar erg tevreden mee te zijn omdat andere havens, zoals Gent en Zeebrugge, wél een min noteerden.