BRUSSEL/AMSTERDAM - Heineken grijpt naast de Britse brouwerij Carling Brewers, de maker van het best verkochte bier in Groot-Brittannië. In plaats van Heineken, die analisten als de meest kansrijke kandidaat-koper beschouwden, neemt de Amerikaanse brouwer Adolph Coors, Carling over van de Belgische branchegenoot Interbrew.
De Amerikanen betalen 1,2 miljard pond (Hlf. 4,3 miljard), zo heeft Interbrew maandag bekendgemaakt.
Heineken bevestigde begin deze week dat het concern een 'concurrerend bod' op Carling heeft uitgebracht, maar de Amerikanen waren bereid dieper in de buidel te tasten. Volgens een woordvoerster van Heineken vreesde de Nederlandse brouwer concurrentieproblemen, met name omdat Carling onder licentie Grolsch brouwt voor de Britse markt. Ook hebben Carling en Grolsch een joint-venture voor de marketing en verkoop van Grolsch-bier. Heineken zou dan met twee 'premium-merken' in Groot-Brittannië zitten. Grolsch liet maandag weten tevreden te zijn met de overname van Carling door Coors.
Interbrew is in ieder geval dik tevreden dat de verkoop van Carling nog voor het jaareinde is afgerond. De Belgische brouwer moest Carling van de Britse mededingingsautoriteiten verkopen om de rest van het moederconcern, Bass Brewers, te mogen houden. Met Carling wordt Coors met een marktaandeel van 19% in één klap de nummer twee in Groot-Brittannië na marktleider Scottish & Newcastle. Interbrew komt na de verkoop op nummer drie met een marktaandeel van 16%.
Het Belgische concern liet gisteren ook weten de uitzonderlijke afboeking van goodwill op de aankoop van Bass Brewers te gaan herzien. Interbrew nam over het boekjaar 2000 een buitengewone last van 600 miljoen pond (Hlf. 2,16 miljard) toen duidelijk werd dat het grootste deel van Bass weer verkocht moest worden. Interbrew betaalde 2,3 miljard pond (Hlf. 8,3 miljard) voor Bass. De 1,2 miljard pond die Coors nu voor Carling betaalt, is kennelijk meer dan Interbrew aanvankelijk had verwacht. Bij de publicatie van de jaarcijfers in maart wordt duidelijk hoe groot de meevaller is.
Interbrew gaat in Groot-Brittannië nu verder met de Schotse en Ierse activiteiten van Bass, en met het biermerk Bass Ale. De Belgen zullen deze activiteiten samenvoegen met die van Whitbread, die Interbrew in mei 2000 al aan de haak sloeg voor 400 miljoen pond (Hlf. 1,44 miljard). "Interbrew heeft nu de juiste combinatie van schaal en merken om de groei van onze Britse activiteiten verder op te stuwen", concludeerde Interbrew-topman Hugo Powell.
Coors is de op twee na grootste brouwer van de VS, na Anheuser-Busch en Miller. Door de aankoop van Carling verdubbelt het bedrijf uit Colorado bijna in omvang. Coors zei maandag de overname te gaan financieren met $200 miljoen uit eigen middelen plus een combinatie van bankleningen en de uitgifte van waardepapieren.
Volgens bankiers waren er uiteindelijk vijf serieuze gegadigden voor Carling. Naast Heineken en Adolph Coors waren dat naar verluidt een venture-capital combinatie van Cinven en CVC met ex-Bass-topman Ian Napier, de Canadese brouwer Molson en een groep rond ex-Whitbread-topman Miles Templeman.