door Harrie Nijen Twilhaar UTRECHT - Bellende treinmachinisten met een gsm zorgen voor levensgevaarlijke situaties op het Nederlandse spoorwegennet. Ze worden in hun cabine afgeleid door privé-gesprekken op hun mobiele telefoon en missen daardoor seinsignalen. In een aantal gevallen heeft het belgedrag dit jaar tot ernstige treinongelukken geleid.
Uit een intern onderzoek van de spoorwegveiligheidsorganisatie Railned blijkt dat zeker acht machinisten sinds medio 2000 tijdens mobiel bellen een rood verkeerssein hebben gemist. Railned-woordvoerder R. van Stokkum wil op de aard van de ongevallen niet nader ingaan. "We onderzoeken momenteel een aantal incidenten waarbij het gsm-gebruik heeft geleid tot ongelukken. Daarbij was drie keer sprake van ernstige materiële schade", aldus Van Stokkum.
Railned vindt het nu nog te vroeg om inhoudelijk op eventuele maatregelen in te gaan. "Pas na grondig onderzoek zullen we bekijken welke consequenties dit voor de machinisten zal hebben", aldus de zegsman van Railned.
Zo zou het treinincident bij Utrecht op 13 juni van dit jaar zijn veroorzaakt door een bellende machinist. Twee treinstellen liepen daarbij ten zuiden van Utrecht CS uit de rails waardoor het treinverkeer in heel Nederland minstens twee dagen nagenoeg stil lag. Zo'n honderdvijftig treinpassagiers ontsnapten aan een drama en liepen urenlange vertraging op.
Treinmachinisten mogen hun gsm alleen gebruiken als de trein niet rijdt. Dit staat vermeld in het handboek voor de machinisten.