De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 21 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Lost Boys fuseert met Zweedse internetgigant

Van een onzer verslaggevers

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 18kb)
Michiel Mol ... verliefd op cactus ... (Foto: Hans Peters)
AMSTERDAM - Het Amsterdamse e-business en nieuwe mediabedrijf Lost Boys gaat samen met de veel grotere Zweedse branchegenoot IconMedialab. Om de beursnotering in Stockholm te behouden is sprake van een omgekeerde overname, zegt de 32-jarige Lost Boys-topman Michiel Mol. In feite is Lost Boys de overnemende partij. Het hoofdkantoor komt in Amsterdam te staan. De meeste zeggenschap in de "Board" gaat ook naar Lost Boys.

De ondernemingsleiding zal straks voor alle belangrijke besluiten toestemming moeten vragen aan Roel Pieper, die voorzitter wordt van deze raad van commissarissen naar Zweeds recht. De voormalige tweede man van Philips (daarvoor Compaq) gaat minimaal een dag per week besteden aan de nieuwe combinatie.

Michiel Mol zegt dat hij zelf "indirect" de grootste aandeelhouder wordt. Het kapitaal komt van zijn vader Jan Mol, die enkele honderden miljoenen guldens incasseerde bij de verkoop van Volmac aan Cap Gemini. Een deel van dit vermogen wordt nu aangewend om tegen een spotprijsje de controle te krijgen over Icon- Medialab. Dit e-business consultancybedrijf dat 1.100 werknemers heeft in 15 Europese landen en de Verenigde Staten, werd op het hoogtepunt van de hype beschouwd als de absolute ster van de Europese internetwereld. De koers steeg tot astronomische hoogten. Maar vorig jaar zakte het aandeel 95%, terwijl er dit jaar weer 77% van de koers afging. In dit barre klimaat zag Mol senior kans een belang op te bouwen van 29% via het beleggingsvehicel Red Valley. Binnenkort wordt dat 40%. Het is de bedoeling dat de huidige aandeelhouders waaronder met name Mol 20 miljoen aan nieuw kapitaal in de nieuwe onderneming steken. Voordat dit geregeld is, zorgt Mol via Red Valley voor een overbruggingskrediet. Daarnaast verstrekt Mol een lening van 7,5 miljoen. Mol staat ook garant als bepaalde aandeelhouders niet meedoen. Opvallend is dat zijn zoon Michiel na afronding van de integratie van beide bedrijven niet de topman wordt in de nieuwe onderneming. Hij verdwijnt op termijn zelfs uit de dagelijkse leiding. Michiel Mol moet genoegen nemen met een plaats in de Board en een adviseurschap. Hij gaat zich ruim een dag per week hiermee bezig houden. Vooral de strategie, het zoeken van nieuwe partners en de opbouw van de merknaam krijgen zijn aandacht. Mol kwam het afgelopen half jaar ook weinig meer op de werkvloer van zijn bedrijf. Werknemers zagen hem af en toe met vriendin Pauline Huizinga (ex miss Nederland) uit de auto stappen om kort daarna weer weg te rijden. Mol wil vooral veel lol hebben in het (zaken)leven.

Vandaar dat hij de leiding in de nieuwe onderneming overlaat aan de van IconMedialab afkomstige Nederlander Rens Buchwaldt. Mol hecht er wel zwaar aan dat de naam Lost Boys behouden blijft. Ook het logo, een cactus, zal gehandhaafd blijven als het aan hem ligt. Mol: "Ik ben al negen jaar verliefd op die cactus." Onzeker is of Lost Boys sponsor blijft van het Arrows Formule 1-raceteam. Dit hangt onder meer af van de vraag of Jos Verstappen daar blijft rijden.

Overigens was Lost Boys medio mei al zo goed als rond met IconMedialab. Op het laatste moment kwam er toen een kink in de kabel. De transactie is maandenlang voorbereid onder de codenaam Esther, de voornaam van Mol's secretaresse.

Toen Mol senior onlangs weer een pluk van 3% IconMedialab aandelen verwierf, werd duidelijk dat het overnameplan werd doorgezet. De nieuwe onderneming krijgt 1.500 werknemers, waarvan er ongeveer 500 van Lost Boys komen. IconMedialab maakte in het derde kwartaal 27 miljoen omzet, Lost Boys ruim 6 miljoen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 21 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.