DEN HAAG - Het kabinet zet 6 miljard gulden opzij voor een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Groningen. De bewindslieden maken vandaag echter geen keuze over de manier waarop de spoorverbinding aangelegd moet worden.
Minister Netelenbos (Verkeer) ziet een magneetzweefbaan, de allersnelste en duurste variant, en de iets tragere hogesnelheidslijn als beste opties. Omdat de kosten voor zo'n snelle lijn - vooral de zweefbaan - de reservering ver te boven gaan, gaat de minister zoals aangekondigd een prijsvraag uitschrijven om te proberen het bedrijfsleven te laten meebetalen.
Uit die prijsvraag moet duidelijk worden hoe en tegen welke kosten de varianten aangelegd kunnen worden. Het volgende kabinet moet dan de knoop doorhakken en kiezen tussen een flitstrein (kosten 8 miljard gulden) of een zweeftrein.
Voor de zekerheid start het kabinet ook nog de benodigde onderzoeksprocedure voor twee tragere en goedkopere treinverbindingen, namelijk een gewone lijn met intercitytreinen of een opgewaardeerde Hanzelijn die in 2009 van Lelystad naar Zwolle loopt.
Aantasting
De zweefbaan vermindert de reistijd tussen Amsterdam en Groningen terug van ruim twee uur tot 50 minuten. De lijn kost circa 15 miljard gulden, waarvan het bedrijfsleven en de noordelijke provincies beide 2,5 miljard gulden moeten bijleggen. Daardoor is er nog een gat van 4 miljard gulden. Het enthousiasme van Netelenbos voor de zweefbaan wordt overigens niet gedeeld door haar collega's Zalm (Financiën), die de financiële risico's te groot vindt, en Pronk (VROM), die zo'n project op hoge palen aantasting van het landschap vindt.