De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 20 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Vereniging van Banken
zit er naast'

   
 

AMSTERDAM - Ruim acht op de tien Nederlanders wil met behoud van het eigen rekeningnummer over kunnen stappen naar een andere bank. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Actinium onder ruim 200 particuliere bankklanten in Nederland. Begin december stelde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) nog dat klanten géén behoefte hebben aan deze zogenoemde nummerportabiliteit. Rekeninghouders zouden "doorgaans tevreden" zijn over de dienstverlening van hun bank.

Het is maar wat je doorgaans noemt. Uit het onderzoek van Actinium blijken drie van de tien rekeninghouders 'minder tevreden' over juist de service die hun bank biedt. De invoering van nummerportabiliteit zou er volgens zeven van elke tien rekeninghouders voor zorgen dat de dienstverlening verbetert. Via een verlaging van de tarieven bijvoorbeeld, het vergroten van het gebruiksgemak, of een vermindering van de administratieve kosten.

Komt die verwachting uit, dan hebben banken van de invoering van nummerportabiliteit niet zo veel te vrezen, valt op basis van het onderzoek te concluderen. Zes van de tien rekeninghouders beloven hun bank in dat geval trouw te blijven. Verbetert de service niet, dan denkt één op de twee rekeninghouders na de invoering van nummerportabiliteit - dus met behoud van hun huidige rekeningnummer - over te stappen naar een andere bank.

Nu doen ontevreden klanten dat nog nauwelijks, constateert Actinium. Met name het feit dat bij het veranderen van bank ook een nieuw rekeningnummer moet worden gebruikt, ervaren consumenten als lastig, stelt het adviesbureau vast. Eén op de vier noemt "administratieve rompslomp" als oorzaak van hun terughoudendheid om hun bank de rug toe te keren; één op de drie de kosten die er mee gemoeid zijn.

De Consumentenbond pleit al langer voor nummerportabiliteit. Als iemand nu van bank verandert, heeft dat heel wat voeten in de aarde, constateerde de bond al eerder dit jaar. Automatische incasso's moeten worden gewijzigd, het nieuwe nummer moet de zogenoemde tegenrekening worden van (bedrijfs)spaar- en effectenrekeningen en briefpapier en visitekaartjes moeten worden aangepast.

Technisch gezien is nummerportabiliteit volgens de Consumentenbond wel mogelijk, maar het levert de banken een hoop administratieve rompslomp op, weet de bond. Bovendien hebben de banken geen oren naar de invoering van een dienst die het hun rekeninghouders makkelijker maakt om over te stappen naar een concurrent.

Begin december leek het er heel even tóch van te komen. De Nederlandse banken zouden overeenstemming hebben bereikt over de invoering van nummerportabiliteit, meldde een landelijk dagblad. Een dag later werd het bericht schielijk ingetrokken. Het ging niet om nummerportabiliteit, maar om een 'verhuisservice', wilde de NVB gecorrigeerd zien. De verhuisservice moet het klanten makkelijker maken om incassomachtigingen van de ene bankrekening naar een andere om te zetten.

Nummerportabiliteit zelf wordt een steeds onbereikbaarder ideaal, stelde de NVB bij dezelfde gelegenheid. Rekeningnummers zouden zelfs steeds bankspecifieker worden. Bij grensoverschrijdende betalingen speelt het zogenoemde international bank account number een steeds belangrijkere rol om de kosten van dergelijk betalingsverkeer omlaag te brengen. Het Iban-nummer komt tot stand door aan het bankrekeningnummer van een klant een code toe te voegen van de bank van de rekeninghouder. Dat maakt switchen met behoud van nummer nog moeilijker dan nu al het geval is, aldus de NVB.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 20 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.