door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft zijn buik vol van de NS-directie. Alleen omdat er niet direct een beter alternatief voor handen is, krijgt topman Huisinga waarschijnlijk nog een allerlaatste kans om het 'doodzieke' spoorbedrijf uit het slop te halen. Wel wordt de druk torenhoog opgevoerd op minister Netelenbos (Verkeer) om de NS te dwingen tot aanzienlijk betere prestaties op hele korte termijn.
PvdA, VVD, CDA, D66 en GroenLinks vinden het onverteerbaar dat de prestaties van NS alleen maar slechter zijn worden sinds verkeersminister Netelenbos het bedrijf in september vijf jaar de tijd heeft gegeven om er bovenop te komen.
Een meerderheid van PvdA, VVD en CDA eist vandaag van de minister dat zij het prestatiecontract met de NS-directie voor komend jaar niet verlengt voordat medio januari duidelijk is of dit jaar een punctualiteit van 80% wordt gehaald.
"Als wij zelfs dit slappe contract verlengen, dan laat de Kamer zich het laatste wapen uit handen slaan om de NS onder druk te zetten. De minister heeft gezegd dat 80% realistisch is. Dus als blijkt dat de NS het niet haalt, dan moet de directie weg en moeten ook de commissarissen hun conclusies trekken", aldus PvdA'er Dijsselbloem. Hij vindt de directie "waardeloos".
De andere fracties houden nog een slag om de arm. "Deze directie is benoemd toen de problemen nog niet zo groot waren als nu. Ik vraag mij sterk af of dit de mensen zijn die NS uit het dal kunnen halen," zegt VVD-kamerlid Hofstra. "Het heeft echter geen zin om nu de directie te vervangen, maar we houden Huizinga aan zijn belofte dat hij opstapt als het eind 2002 niet aanzienlijk beter gaat." Volgens de liberaal moet in april al duidelijk zijn of dat gaat lukken.
Afrekenen
CDA'er Eurlings: "De NS-directie heeft het vertrouwen tot op heden niet waargemaakt, op z'n zachtst gezegd. Ik wil ze nog het voordeel van de twijfel geven, maar niet meer op dezelfde manier. Keihard afrekenen op prestaties en strengere controle door de overheid. Er is geen ruimte meer voor freewheelen."
Van Walsem (D66): "De directie heeft de schijn tegen, maar krijgt het voordeel van de twijfel.''
Weliswaar heeft de NS-top een vertrouwelijk gesprek met de Kamerleden aangegeven dat 'de weg naar boven is gevonden' door het aantrekken van materieel en personeel, maar de Kamer noemt het onbegrijpelijk dat het spoorbedrijf zelfs dan niet in staat is vier op de vijf treinen op tijd te laten rijden.
Bovendien heeft de NS zich gisteren, in de ogen van de politici, volkomen belachelijk gemaakt door woedend te reageren op het bericht in deze krant dat NS zelf voor circa 75% van de vertragingen verantwoordelijk is. Volgens NS is er verkeerd gemeten. Zeker de helft van de problemen is, zo zegt NS, het gevolg van de slechte kwaliteit van de infrastructuur die door de overheid heeft verzorgd.
Die kritiek werd meteen van tafel geveegd door de Kamer en de minister. "Er wordt al jaren zo gemeten en NS heeft er nooit eerder wat van gezegd. De infrastructuur wordt beter en dat is heel erg mooi," zegt een woordvoerder van het ministerie.
Dwarsliggers
In het debat vandaag over de wanprestaties van NS zal de Kamer ook eisen dat de dwarsliggers en saboteurs onder het personeel, doorgaans vertegenwoordigd in de omstreden personeelcollectieven, de laan uit worden gestuurd. "Als mensen obstructie plegen moet de directie keiharde maatregelen nemen," zegt PvdA'er Dijsselbloem. "Iedereen in het bedrijf moet in het belang van de reiziger handelen. Het moet afgelopen zijn met interne oorlogjes en machtsstrijd," vindt Eurlings (CDA). "De minister heeft wel eens gezegd dat NS geleid moet worden als een militair bedrijf. Kadaverdiscipline is misschien de oplossing," aldus VVD'er Hofstra. |