NIJMEGEN - NEC is niet langer het lelijk eendje van de eredivisie, wat in de jaren negentig wel enige tijd het geval is geweest. Met de komst van het nieuwe stadion, een professionele stabiele organisatie, vaste toeschouwerschare en een gezellige businessruimte, blijkt NEC in de regio Nijmegen een belangrijke functie te vervullen.
Uit een onderzoek, dat het Nijmeegse School of Management van de Katholieke Universiteit Nijmegen op verzoek van NEC heeft gedaan, kwamen nog wat opmerkelijke zaken naar voren. Op het werk en ook thuis wordt opvallend veel over de voetbalsport in het algemeen en NEC in het bijzonder gesproken. Ook door mensen die niet het Goffert Stadion bezoeken. Verlies van NEC in de competitie wordt algemeen als vervelend ervaren.
Over de sfeer en veiligheid is men tevreden, minder over de parkeergelegenheid en de horeca van NEC, die als een echte volksclub wordt gezien. Voor alle vijf onderzoeksgroepen, (seizoenkaart- houders, clubkaarthouders, inwoners regio Nijmegen, sponsors en overige bedrijven) zijn prestaties en de prijs van een seizoenkaart cq sponsoring veruit de belangrijkste items die de bezoekmotivatie beïnvloeden.
Voor een profclub als NEC is het van wezenlijk belang in het huidige krachtenveld een juiste balans te vinden. Vervreemding van de eigen supporters en instabiliteit wordt volgens het onderzoek vandaag de dag in het moderne betaalde voetbal resoluut afgestraft. Ook kan de identificatie met de voetbalclub als een vorm van erkenning worden beschouwd. Een kwestie van meetellen in de wereld, hoe klein de club of stad ook is. Vandaar dat NEC voor velen als een belangrijke symbolische representant van de stad en de regio Nijmegen geldt.