AMSTERDAM - Veel, zo bleek gisteren in Brackley bij de presentatie van het Formule 1-team van Lucky Strike BAR-Honda, zal in 2002 hetzelfde blijven. Dat is niet te hopen voor de prestaties van de renstal. Ondanks de giga-investering van British American Tobacco en motorenleverancier Honda zijn de verwachtingen, die bij de oprichting in 1998 werden gewekt, nog immer niet waargemaakt. Het grootste nieuws zat hem niet in de consolidatie van de rijderscontracten met Jacques Villeneuve en Olivier Panis, evenmin in de samenwerking met Honda (tot eind 2004 uitgebreid) of de langdurige overeenkomst met bandenfirma Bridgestone, maar in de recente machtswisseling. De Schotse teambaas Craig Pollock die samen met Adrian Reynard British American Racing opzette, zal plaatsmaken voor de 49-jarige Engelsman David Richards.
Pollock zegt trots te zijn hoe z'n team zich heeft ontwikkeld en gesetteld, maar liet weten aan andere uitdagingen toe te zijn. Wat zijn ware beweegredenen zijn, blijft onduidelijk, maar Pollock wordt genoemd als topman bij Renault Formule 1. Richards heeft zijn sporen vooral verdiend in de rallysport ondanks een kortstondig uitstapje in '97-'98 naar het Benetton-team in de Formule 1. Hij staat bekend als uitstekend organisator/eigenaar van het Subaru-team, waarin hij op steun van BAT kon rekenen. Hij bezit de commerciële rechten van het wereldkampioenschap rallyrijden, maar zal daar nu afstand van doen. Het is frappant dat binnen twee dagen twee Formule 1-presentaties zijn geweest, waarin ex-rallyfenomenen op het grandprixtoneel verschijnen: Ove Andersson als baas van Toyota en in zijn spoor Richards.
BAR kan volgend jaar over een nieuwe lichtere Honda-motor beschikken met meer vermogen. De Japanner Ryo Fukuda (22) is de nieuwe testrijder.
De 19-jarige Ben Jamini uit Huissen (Gld) rijdt volgend jaar als winnaar van de KNAF Talent First-selectie in het Nederlands en Benelux-kampioenschap in de Formule Ford. Ben Jamini, vaak succesvol in de kartsport, kwam tijdens een driedaagse praktijktest in het Zuid-Franse Lédenon als snelste uit de bus. Giedo van der Garde uit Veenendaal eindigde als tweede en krijgt een Formule Ford-testcontract.