AMSTERDAM - Philips dreigt in de Verenigde Staten te stoppen met de verkoop van consumentenelektronica (CE) als de resultaten er niet verbeteren. "Ik weet dat het een schok zal geven als we besluiten ons terug te trekken. Maar ik ben niet van plan mijn tanden stuk te bijten op Amerika", laat Philips-president Gerard Kleisterlee weten in een gesprek met weekblad Elsevier.
De Philips-divisie Consumentenelektronica heeft de afgelopen vijftien jaar per saldo met verlies gedraaid. Het onderdeel krijgt vooral zware klappen op de Amerikaanse markt, waar het elektronicaconcern de afgelopen jaren juist honderden miljoenen dollars heeft besteed aan marketing en reclame.
Volgens Kleisterlee zijn er niet de juiste producenten op de markt gebracht, is de positie van Philips in de verkoopkanalen te zwak gebleven en heeft binnen Philips nooit eensgezindheid bestaan over hoe de Amerikaanse consument moest worden veroverd. "We zagen hier hele generaties managementteams komen en gaan. Altijd beloofden ze het beter te doen, nooit werden de mooie verhalen in blijvende resultaten vertaald."
Aan het begin van dit jaar is het management van de consumentenelektronicatak in de VS wederom compleet vervangen. Met de nieuwe managers zijn duidelijke afspraken gemaakt over prestaties die op de korte termijn moeten worden bereikt. Als die niet worden gehaald, zet Philips wat Kleisterlee betreft een punt achter het Amerikaanse avontuur. "Want ik wil zo geen vijf tot tien jaar doorgaan."