AMSTERDAM - Holdingmaatschappij De Telegraaf heeft de positie van grootste dagbladuitgever in Nederland veroverd. Het marktaandeel van het concern is dit jaar 30,5%; uitgever PCM heeft een aandeel van 30,2%. De nummer drie in Nederland, Wegener, heeft een aandeel van 28,0%. Dit blijkt uit cijfers die zijn verstrekt door Cebuco, de branche-organisatie voor de dagbladen.
De krant De Telegraaf blijft verreweg de grootste krant van Nederland met een oplage van 806.597, een daling van 1700 stuks in vergelijking met vorig jaar. Het Algemeen Dagblad zag de oplage met zo'n 24.000 dalen naar 335.253 en is niet langer de nummer twee van de betaalde kranten. De nummer twee is de Volkskrant die weliswaar ook fors daalde in oplage, maar toch iets hoger eindigde dan het AD.
De gemiddelde oplage van alle kranten die behoren tot het Telegraaf-concern bedroeg dit jaar 1.335.540, een daling van zo'n 12.000 ten opzichte van vorig jaar. De markt voor dagbladen is echter veel sterker gezakt waardoor het marktaandeel van Holdingmaatschappij De Telegraaf groeide. Tot dit concern behoren De Telegraaf, de Limburger, het Limburgs Dagblad, het Noordhollands Dagblad, de Gooi- en Eemlander/Dagblad van Almere, het Leidsch Dagblad en de Haarlems Dagblad Kombinatie.
De tweede krantenuitgever in Nederland, PCM, zag de oplages van vrijwel al haar kranten (waaronder het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en het Parool) dalen. Ten opzichte van vorig jaar daalde de oplage van de PCM-titels met ruim 40.000 exemplaren naar 1.320.118; het marktaandeel zakte van 30,6% naar 30,2%.
Het krantenconcern Wegener moest 14.000 exemplaren terug naar 1.236.138.