De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 14 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vanuit de Ferrari mobiel
internetten kan in Monaco

   
 

MONACO - Internetten vanuit de Ferrari of vanaf het achterdek van het eigen jacht. Aan de zonovergoten Franse Rivièra is dat sinds kort mogelijk. In het ministaatje Monaco dan wel te verstaan. In dit prinsdom, waar de familie Grimaldi al meer dan zeven eeuwen de scepter zwaait, heeft het Duitse elektronicaconcern Siemens samen met de Japanse NEC een netwerk aangelegd, dat supersnel mobiel internetten mogelijk maakt.

Via umts, de technologie waarvoor KPN zich diep in de schulden heeft moeten storten. Het ontwikkelen van een eigen netwerk, maar vooral ook door de torenhoge prijzen van de vereiste licenties, leidde zelfs bijna tot de ondergang van het Nederlandse telecomconcern.

Maar niet in Monaco. Daar kreeg Monaco Telecom, sinds twee jaar geprivatiseerd en nu gezamenlijk eigendom van Vivendi Telecom en de overheid van Monaco, de licentie gratis in de schoot geworpen. Siemens en NEC werden aangetrokken om een netwerk aan te leggen.

Voorlopig nog als proef: over een maand of zes moet blijken of het werkt en inderdaad de fantastische mogelijkheden biedt die de producenten beloven, maar vooral moet ook blijken in hoeverre men bereid is voor de nieuwe diensten te betalen. Want hoewel je bij een bezoek aan Monaco met zijn miljoenenjachten, sportwagens en chique kledingzaken niet meteen denkt aan bezuinigingen, de Monagasken blijken toch de hand op de knip te houden en niet aan elk nieuw speeltje hun geld te willen uitgeven.

De technische aspecten waren voor de twee een ware uitdaging. Want het heuvelachtige terrein, volgebouwd met veel hoge flatgebouwen, stelt speciale eisen aan de aanleg van een netwerk. Voor een goede verbinding is eigenlijk 'vrij zicht' op een antennemast nodig. Daarnaast zorgt hoogbouw voor lastige reflecties, wat weer leidt tot storingen.

"Het project in Monaco is dan ook niet te vergelijken met de proef die we op het eiland Man met umts hebben gedaan", zegt Stéphane Bret, directeur van Siemens Mobile Networks.

"Daar hadden we te maken met vlak terrein, wat de bouw van een netwerk veel gemakkelijker maakte." Ook dat project deed Siemens in samenwerking met NEC. Opdrachtgever was Manx Telecom, een dochteronderneming van mmO2, de mobiele tak van British Telecom. Tijdens een demonstratie van het systeem, waarbij onder meer uitzendingen van de lokale tv konden worden gevolgd op het mobieltje, muziek kon worden beluisterd en plattegronden van de stad worden opgeroepen, bleek alles nog verre van vlekkeloos te verlopen. Regelmatig viel het signaal weg en werd de verbinding verbroken. En dat terwijl er toch echt 'vrij zicht' op de zendmast was. "Waarschijnlijk komt dat door reflecties van de gebouwen", was de verklaring van een Siemens-deskundige. Voorlopig wordt nog gebruik gemaakt van de mobieltjes van NEC. Volgend jaar denkt Siemens echter zelf de telefoontjes te kunnen leveren.

Het Duitse elektronicaconcern koos voor het Japanse NEC vanwege de ervaring die de Japanners hadden op het gebied van umts (ook wel 3G genoemd). Dit dankzij de samenwerking met NTT DoCoMo, de partner van KPN op het gebied van i-mode, een mobiele technologie die als voorloper kan worden beschouwd voor umts.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 14 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.