door Thea Detiger AMSTERDAM - De directeur van het Rijksmuseum, Ronald de Leeuw, presenteerde gisteren in aanwezigheid van staatssecretaris Rick van der Ploeg vol trots een kapitale nieuwe aanwinst. Met hulp van tal van royale sponsors werd voor 12,5 miljoen gulden een drietal portretten aangeschaft van de Vlaamse meester Jacob Jordaens (1593-1678).
De portretten, die meteen een plaats hebben gekregen in de eregalerij, stellen de Antwerpse koopman Rogier Le Witer voor, zijn licht loensende vrouw Catherina Behaghel en zijn tevreden kijkende moeder, de weduwe Magdalena de Cuyper. Uniek is dat de drie schilderijen vanaf de 17de eeuw altijd bij elkaar in de familie van de opdrachtgever zijn gebleven. Ze zijn dan ook nooit verdoekt en in perfecte staat.
Het Rijksmuseum prijst zich gelukkig dat er in Nederland zoveel fondsen en particulieren zijn die de kunst een gul hart toedragen. In Antwerpen, waar de portretten in 1993 nog op de grote Jordaens-tentoonstelling hingen, greep men ernaast bij gebrek aan middelen.
Bij de onthulling in Amsterdam bleek echter niemand te weten hoe de namen van de afgebeelde koopman en zijn vrouw moesten worden geschreven. Zowel in het persbericht als op de tekstbordjes waren ze steeds anders, maar altijd fout gespeld. De Witter, le Witter, de Witer en Behagel in plaats van Behaghel.
Het was een pijnlijke afgang ten overstaan van de welwillende sponsors.