AMSTERDAM - Nederlanders tasten diep in de buidel om van de kerstdagen een spetterend feest te maken. De 5500 supermarkten verwachten dat we de komende week en de maandag voor Kerstmis gezamenlijk een recordbedrag van f1,4 miljard zullen uitgeven aan luxueuze hapjes, lekkernijen en mooie wijnen.
Ten opzichte van vorig jaar zou dit een omzetverhoging van 5 procent betekenen. Voor de kerstviering van 2000 werd Hlf. 1,2 miljard uitgetrokken.
"De mensen besteden meer aandacht aan het 'thuis-diner'. Eten en drinken in huiselijke kring wordt steeds belangrijker", aldus de heer R. Roorda, adjunct-directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "En het mag best iets kosten."
Volgens Roorda lijden de supermarkten nauwelijks onder de stroef draaiende economie. "Integendeel. De totale jaaromzet is gestegen tot een record van Hlf. 51 miljard. Dat is maar liefst 11 procent meer dan over het jaar 2000, toen Hlf. 46,5 miljard aan boodschappen werd uitgegeven. Met name in de week vóór kerst loopt het storm in de winkels."
Wild en vis staat in veel huishoudens op het kerstmenu. De verkoop van deze producten in onze zelfbedieningszaken neemt gestadig toe.
Ook de horeca krijgt het druk de komende feestdagen. Volgens directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) wordt er volop gereserveerd voor de kerstdiners. "Sommige restaurants, met name de betere, zijn reeds volgeboekt. Mensen willen zich weer laten verwennen. De trend is puur natuur. En geld speelt nauwelijks een rol." Ook party-catering aan huis is volgens Claes sterk in de lift.
Als cadeau vinden de kerstpakketten gretig aftrek. In totaal gaan dit jaar zo'n 5 miljoen pakketten -voornamelijk gevuld met luxe etenswaren, champagne en wijnen - over de toonbank met een gemiddelde waarde van Hlf. 65.