AMSTERDAM - Het Limburgs Dagblad dreigt in de rode cijfers terecht te komen. Uitgeverijconcern De Telegraaf onderzoekt daarom of er nauwere samenwerking mogelijk is tussen zijn beide Limburgse kranten, Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad.
Volgens De Telegraaf-directeur Willem Kok hoeft dit niet noodzakelijk tot problemen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) te leiden. De kartelwaakhond heeft de uitgever in 1999 toegestaan Dagblad De Limburger over te nemen, mits de redacties en het oplagebedrijf van deze krant niet geïntegreerd zouden worden met die van het Limburgs Dagblad.
"Dat hebben we destijds afgesproken met de NMa, op voorwaarde dat het economisch verantwoord zou blijven", legt Kok uit. "We zien nu echter dat de oplage van regionale dagbladen, en vooral van het Limburgs Dagblad, verder is gedaald. Opgeteld bij de sterke daling van het advertentievolume zijn we daarom gaan onderzoeken welke stappen noodzakelijk zijn voor een gezond voortbestaan van de Media Groep Limburg (het Telegraaf-onderdeel waartoe de twee kranten behoren, red.)."
Kok hoopt in toekomstig overleg met de NMa op een gewillig oor te kunnen rekenen. "De NMa dient de concurrentie te bewaken. Maar dat moet wel de markt dienen."