De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 10 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Snelheidsbegrenzer
ook op minibus

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De Europese transportministers hebben het afgelopen weekeinde besloten dat vanaf 2004 alle vrachtwagens, en ook grote bestelwagens en minibusjes waarin meer dan acht personen kunnen plaatsnemen, van een snelheidsbegrenzer moeten zijn voorzien. Dit ter verbetering van de verkeersveiligheid en het voorkomen van ongelukken.

De nieuwe maatregel geldt echter niet voor alle kleine busjes met grijs kenteken zoals die worden gebruikt door de loodgieter, de koeriersdiensten, middenstanders, onderhoudsdiensten en dergelijke. Die kleine busjes jakkeren nu vaak van opdracht naar opdracht en lappen de maximumsnelheid aan hun laars.

De Europese Commissie had voorgesteld aan de Europese transportministers om de snelheidsbegrenzers uit te breiden, sinds 1992 zijn die al verplicht voor vrachtwagens van meer dan 12 ton en bussen van meer dan 10 ton. Voor vrachtwagens werd de maximumsnelheid toen op 90 km/uur begrensd en voor bussen op 100 km/uur.

De nieuwe categorieën, dus de grotere bestelwagens en minibusjes voor meer dan 8 personen, worden in 2004 op dezelfde snelheid begrensd: 90 km/uur voor bestelwagens en 100 km/uur voor busjes.

Het Europarlement, dat in deze kwestie medebeslissingsrecht heeft, moet nog wel instemmen met het ministeriële besluit maar dat lijkt een formaliteit.

Onderzoek heeft uitgewezen dat grotere bestelwagens vaak bij ongelukken betrokken zijn. Jaarlijks vallen er in de EU 40.000 verkeersdoden.

Lagere snelheden leiden ook tot minder brandstofverbruik en samen met een geringere slijtage van banden en voertuigen wordt de jaarlijkse besparing van de begrenzing aan brandstof en materiaal op 3,3 miljard geschat.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 10 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.