SCHIPHOL - De kosten voor geluidsisolatie van woningen rondom Schiphol lijken opnieuw fors hoger uit te gaan pakken dan aanvankelijk begroot. Al eerder bleek dat, in plaats van de oorspronkelijke 500 miljoen, gerekend moest gaan worden op een kostenpost van ongeveer 1 miljard. Ook dat bedrag is nu naar boven bijgesteld, tot 1,2 à 1,3 miljard. Het zijn de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol die voor de kosten opdraaien.
Oorzaken van de enorm uit de hand lopende kosten zijn naast vooral politiek mismanagement onder andere toezeggingen voor een veel groter dan noodzakelijk en geraamd aantal woningisolaties. Er worden ten onrechte woningen geïsoleerd, die na de aanleg van de vijfde baan niet meer in de geluidszones vallen.
Verder is sprake van onvoorziene en zeer kostbare speciale projecten, zoals onder meer de isolatie van woonboten en van cultureel erfgoed (bijvoorbeeld monumentale houten woningen tot in Assendelft). KLM-directiewoordvoerder Bart Koster bevestigt de enorme overschrijdingen. "We zijn er erg van geschrokken en ernstig verontrust over de gevolgen. In overleg met de minister van Verkeer en Waterstaat zullen we voor dit nieuwe probleem een oplossing moeten vinden."
Ook bij de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, waarbij toch al minimaal begrip bestaat voor de verplichte bijdrage aan woningisolatie rond de luchthaven, is het isolatiefiasco als een bom ingeslagen. De kostenoverschrijding bleek bij het besloten zogenoemde Schiphol-overleg, waar milieuregels, geluidsisolatie en andere luchtvaartzaken worden besproken. De Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin), de overkoepelende organisatie van de vertegenwoordigers van alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, heeft geen goed woord over voor de gevolgen van de (milieu)vriendelijke aanpak van de geluidsisolatie in ons land.
Barin-bestuurslid Carolina van der Ark: "Wij vinden dit zeer verontrustend en delen de zorgen van de KLM-leiding. Ook wij zijn geschokt door deze kennelijk slecht gecontroleerde ontwikkeling en vragen ons af waar het eind is."
"Wij krijgen de nota gepresenteerd van die dramatisch uit de hand gelopen kosten, waarop we geen enkele invloed hebben. Onjuist om voor een dergelijke fiasco aansprakelijk gesteld te worden", luidt het unanieme oordeel van de luchtvaartsector
De luchtvaartsector vindt de kostenoverschrijding dermate buitensporig, dat een onderzoek wordt verlangd.